Cooperació al desenvolupament amb segell de la UPV

Una alumna de la UPV dissenya i construeix un parc infantil a Heranjal (l'Índia)

[ 29/04/2021 ]

Cooperació al desenvolupament amb segell de la UPV a l'Índia. Teresa Soriano Mascarós, estudiant de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny (ETSED) de la Universitat Politècnica de València, ha dissenyat i construït un parc infantil per a l'escola d'infantil i primària de Heranjal, un petit llogaret del sud de l'Índia. Ho ha fet en el marc del treball de fi de grau (TFG) en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes de la Universitat Politècnica de València, que va dur a terme mitjançant una beca del Centre de Cooperació al Desenvolupament (CCD) d'aquesta universitat.

El parc està construït amb materials reutilitzats de la zona i amb les tecnologies pròpies del lloc, i s’hi va implicar la població local, el professorat i l'alumnat, que van participar en els dissenys i acabats d'algunes parts dels elements, com el disseny gràfic i la pintada final.

“Dur a terme el projecte ha sigut tot un repte personal per a mi, tenint en compte les circumstàncies generades per la pandèmia de COVID-19”, destaca Teresa Soriano, qui compta a més amb una experiència professional de diversos anys en el disseny de producte, concretament en el de parcs infantils, i amb aquest projecte va tenir l'oportunitat de conjuminar la seua experiència professional amb les inquietuds socials i la cooperació al desenvolupament.

El projecte tenia per objectiu enfortir l'estructura educativa de la regió i donar a conèixer els beneficis del joc per al desenvolupament infantil. Va posar a l'abast del professorat i l’estudiantat una de les eines més útils i motivadores de l'educació, el joc, tant per a aprendre com per a sociabilitzar.

“Teresa es va fusionar amb la població com una més, va viure amb ells, va dialogar amb tots els responsables locals, i va aconseguir la seua confiança i col·laboració… S'ha convertit en un model a seguir per a les dones locals, que a més l’han ajudada i li han donat suport en tot moment. Ha sigut una sinergia perfecta. Per si no fora prou, a més de la responsabilitat pròpia del parc, Teresa va muntar la Carrera per la Dona en el Dia de la Dona, que allí no existia; ha fomentat diferents activitats per a l'empoderament de les xiquetes, xiquets i dones, i hi ha participat”, apunta Begoña Sáiz, codirectora del TFG de Teresa Soriano. A més, en el desenvolupament del projecte s'ha tingut en compte l’alineació amb els objectius del desenvolupament sostenible (ODS) als quals es vincula aquest.

Junt amb la professora Begoña Sáiz Mauleón, el projecte va ser dirigit per Jorge García Miralles, titulat de l’ETSED, qui al seu torn ja va gaudir d'una altra beca del CCD per al disseny i la construcció d'un altre parc infantil a Kumbungu, Ghana. “És molt gratificant veure com estudiants titulats accepten la cotutorització d'altres alumnes que segueixen l’empremta del camí que ells van obrir, ja que Jorge va ser el pioner a treballar amb la dinàmica de parcs infantils, no solament en països en vies de desenvolupament, sinó localment”, comenta Begoña Sáiz.

El Centre de Cooperació al Desenvolupament és l'àrea de la UPV encarregada d’incentivar la participació de la comunitat universitària en activitats de cooperació universitària per al desenvolupament i de donar-hi suport, amb la finalitat de fomentar actituds solidàries i relacionar la UPV amb el conjunt d'actors del sistema de la cooperació internacional al desenvolupament (ONGD, administracions públiques i organismes internacionals).

Si vols conèixer més aspectes del projecte de Teresa Soriano, clica en aquest enllaç.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local