Dones de ciència

Mae Jemison, la primera dona afroamericana que va viatjar a l'espai, homenatjada en un nou mural del projecte Dones de ciència de la UPV i Las Naves

[ 24/02/2021 ]

Mae Jemison es va convertir el 1992 en la primera dona afroamericana que va viatjar a l'espai. El seu somni de xiqueta es va fer realitat en formar part de la tripulació del transbordador espacial Endeavour. Ara, totes les xiquetes i xiquets del CEIP Torrefiel de València la coneixen una mica més i somien també d'arribar tan lluny com ella. Ho fan gràcies a un nou i cridaner mural –per les dimensions, pel colorit i pel missatge- del projecte Dones de ciència. Obra de l'artista i il·lustradora valenciana Galletamaria, amb aquest en són ja 17 els murals que homenatgen i visibilitzen a grans dones de la història de la ciència, gràcies al projecte de la Universitat Politècnica de València i el Centre d'Innovació Las Naves de l'ajuntament de la ciutat.

En el mural del CEIP Torrefiel, Galletamaria presenta una Mae Jemison mirant cap al cel, “com a símbol de les seues aspiracions, personalitat i reptes aconseguits” amb referències directes a l'espai i a la seua trajectòria, que completa amb una sèrie de llibres que tanquen perfectament la composició i el missatge de l’artista. Ho fa, a més, amb un colorit que plena de vida el col·legi i el seu entorn, i que contribueix així a acostar des de l'art la figura de Jemison a tot l'alumnat, però també al personal del centre i al veïnat de la zona.

Per a l'artista valenciana, formada a la Facultat de Belles arts de la UPV, aquest és un projecte molt necessari. “Havent-nos criat en un món que és molt masculí, em sembla molt necessari que figures com la de Mae Jemison i tantes altres estiguen representades una vegada i una altra. I crec que és molt important també que no siguen sempre dones blanques. Les xiquetes necessiten referents i aquest projecte contribueix molt a això”, destaca Galletamaria.

Pablo Calderón, secretari del CEIP Torrefiel, destaca que el mural va encuriosi a tot l'alumnat des del primer dia en què van començar a pintar-lo i, una vegada finalitzat, s'incorporarà també a la programació del centre. “Partint d'ell, en les diferents tutories del centre es realitzaran activitats relacionades amb Mae Jemison, sobre la seua trajectòria i el que ha representat”, conclou Pablo Calderón.

Amb aquest mural, la figura de Mae Jemison se suma a un projecte que ja ha rendit homenatge a dones de referència mundial en l'àmbit de la ciència com Margarita Salas, Anna Lluch, Jane Goodall, María Blasco o Ada Lovelace, entre altres. El projecte Dones de ciència continuarà creixent al llarg d'aquest 2021, amb la col·laboració novament de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla