Joint Innovation Lab Huawei

La UPV, la UCLM i la multinacional xinesa desenvolupen tecnologia d'altes prestacions per a garantir el màxim rendiment dels servidors d'Internet

[ 18/01/2021 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de Castella - la Manxa (UCLM) treballen de forma conjunta amb Huawei Technologies en el desenvolupament de tecnologia d’altes prestacions per a garantir el màxim rendiment dels servidors d’Internet. Ho fan en el primer Joint Innovation Lab impulsat per la multinacional xinesa al nostre país, que va començar la seua activitat al juliol passat. Fins aquest moment, aquesta col·laboració s’ha traduït ja en el desenvolupament de dues variants d’un nou mecanisme de control de congestió per a Ethernet i la tramitació de dues patents conjuntes, a més que quasi s’ha completat el procés d’estandardització corresponent en IEEE i IETF.

“Huawei ha decidit invertir en diversos centres d’arreu del món, i a Espanya ha triat la Universitat Politècnica de València i la Universitat de Castella - la Manxa pel seu lideratge internacional en el camp de les xarxes d’interconnexió per a supercomputadores i centres de dades”, destaca José Duato, catedràtic del Departament d’Informàtica de Sistemes i Computadors de la Universitat Politècnica de València (DISCA) –on dirigeix el grup GAP–, membre de l’Alt Consell Consultiu en I+D+I de la Presidència de la Generalitat Valenciana i acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals (RAC).

La creació d’aquesta unitat de recerca i innovació a la UPV i la UCLM va ser fruit de quatre anys d’investigació col·laborativa. Després d’un primer projecte els anys 2014 i 2015, la col·laboració es va consolidar, arran de la visita de dos investigadors de Huawei a la UPV, al juliol del 2017, quan es va organitzar una reunió conjunta a la qual van assistir també investigadors de la UCLM.

“Huawei desenvolupava llavors un nou mecanisme de control de congestió per a RoCE, una versió de molt altes prestacions de la popular xarxa Ethernet. Després de trobar en la bibliografia publicacions conjuntes de la UPV i la UCLM dels anys 2005-2007 en les quals es proposava un nou mecanisme de control de congestió, molt més efectiu que no els que hi havia abans, van decidir fer una visita als nostres grups d’investigació”, explica José Duato.

Des d’aquella primera visita s’han desenvolupat tres projectes d’investigació conjunts, s’ha creat la unitat d’investigació i innovació conjunta, i s’està acabant d’executar el primer projecte conjunt, el finançament del qual va a càrrec dels pressupostos per a aquesta mateixa unitat.

4 anys i 1'5 milions d'euros, punt de partida

L’acord subscrit per totes tres entitats té una duració inicial de quatre anys, prorrogable a altres quatre. Huawei hi ha compromès un finançament inicial d’un milió i mig d’euros, que s’ampliarà en anys futurs. Els projectes els triarà un comitè format per dos experts de la multinacional xinesa i un de cadascuna de les universitats participants.

“L’arquitectura dels servidors d’Internet, basada en la clàssica arquitectura dels ordinadors personals, que s’ha mantingut estable durant dècades, no és adequada per a la interconnexió de nodes amb un gran nombre d’acceleradors de càlcul. El nombre de nodes que cal interconnectar també creix sense aturador als grans centres de dades i als supercomputadors. L’element clau són les interconnexions entre components. Huawei té la capacitat econòmica i de lideratge que cal per a canviar el futur de la tecnologia. I els grups d’investigació de la UPV i la UCLM tenen l’experiència i els coneixements necessaris per a fer front a aquest gran repte”, assevera José Duato.

Connexió sense congestió

Tal com explica Francisco Quiles, director del grup d’investigació RAAP de la Universitat de Castella - la Manxa, la pràctica totalitat de les aplicacions que executem en ordinadors, tauletes i mòbils requereix una connexió a Internet i, sobretot, l’accés a servidors de dades i de càlcul. “Sense aquests servidors, els mòbils perdrien tota la funcionalitat. No servirien ni per a fer trucades telefòniques”, apunta Quiles.

En aquesta línia, Pedro García, professor titular de la UCLM, afig que les aplicacions interactives més exigents (per exemple, les cerques en Internet, la traducció de textos, etc.) requereixen resposta en temps real a sol·licituds que involucren centenars, i fins i tot milers, de nuclis de processament. “Organitzar adequadament les comunicacions entre els elements de procés sense que les xarxes es congestionen és fonamental perquè els serveis d’Internet tinguen un temps de resposta al voltant d’un segon”, indica García.

“I la nostra aportació ha sigut crucial tant per al desenvolupament de mecanismes de control de congestió molt més efectius com per a aconseguir que els comitès d’estandardització hagen acceptat les propostes de Huawei”, destaca Jesús Escudero, professor titular de la UCLM.

“Huawei té com a objectiu desenvolupar la tecnologia més avançada en el camp dels sistemes HPC i centres de dades”, apuntà Hui Tao, director de Computing Product Line de Huawei Technologies, en la inauguració de l’Online Huawei HPC Workshop 2020, en què també va remarcar la importància de millorar les xarxes d’interconnexió.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera