- -
UPV
 

Puzzle Pieces

L'app desenvolupada per un equip de la ETSET-UPV potencia la creativitat i facilita l'aprenentatge d'alumnat amb Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)

[ 12/01/2021 ]

Facilitar l'aprenentatge de l'alumnat amb diversitat funcional a través de les noves tecnologies. És el que persegueix des de fa anys un equip de la Universitat Politècnica de València encapçalat pel professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació (ETSET) Carlos Hernández. El seu últim resultat és Puzzle Pieces, una aplicació per a dispositius Android que remet al clàssic Tangram, i que potencia la creativitat i l’aprenentatge de l'alumnat amb trastorn de l'espectre autista (TEA), facilitant al mateix temps la seua inclusió social tecnològica.

L'aplicació és fruit d'un projecte de col·laboració entre l’ETSET i l'Aula de Comunicació i Llenguatge de l'IES La Canyada (Paterna, València), on ja s'està utilitzant, i que compta també amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.

Puzzle Pieces va ser dissenyada i implementada per Linger Shen, alumna de la Universitat de Correus i Telecomunicacions de Pequín (Beijing University of Posts and Telecommunications, BUPT) de la Xina, durant la seua estada a l’ETSET de la UPV, sota la coordinació del professor Carlos Hernández, seguint sempre les indicacions i recomanacions del professorat del centre. Ajuda a treballar conceptes com el de l'espacialitat o les formes geomètriques.

“La idea principal d'aquesta aplicació i d’altres en les quals treballem és utilitzar la tecnologia per a estimular l'intel·lecte de l'alumnat amb TEA, que facilita no solament el seu aprenentatge, sinó també la seua socialització, ja que fomenta la interacció amb altres alumnes”, destaca Carlos Hernández.

El joc reprodueix el material amb el qual les mestres de l'IES La Canyada treballen a l'aula, cartolines amb diferents formes geomètriques, colors, etc., convertides en peces digitals amb les quals l'alumnat ha d'anar treballant des de la tauleta i superar progressivament diferents nivells de dificultat.

“En total, són 12 les estacions o nivells que han de completar, cadascuna un poc més complicada que l'anterior. A més, l'aplicació va emmagatzemant cadascuna de les activitats de l'alumna o alumne, la data, el temps de resolució de l'exercici..., la qual cosa ens facilita molt el seu seguiment, veure com van avançant o on hem d'incidir”, destaca Mónica Moreno, mestra de pedagogia terapèutica de l'aula CIL de l'IES La Canyada.

Més motivació, millors resultats

Un dels principals avantatges de l'aplicació és la motivació amb la qual l'alumnat completa els exercicis. “Per a ells, és molt més atractiva la tauleta que una fitxa o els tradicionals jocs manipulatius, que també els agraden, però estem comprovant que amb aquests dispositius poden estar molt més temps jugant i aprenent; els agraden més”, destaca Kati Bote, logopeda de l'Aula CIL de l'IES La Canyada. La professora destaca, a més, que “també a nosaltres ens resulta molt més senzill ensenyar-los amb les noves tecnologies. Com més aplicacions tindrem, molt millor per a l'alumnat i per a nosaltres”.

Projecte internacional INNOSID

Actualment, el projecte de col·laboració continua amb el desenvolupament de noves app, com també amb la posada en marxa i la realització de diferents activitats formatives, al llarg del curs acadèmic, encaminades a la consecució de certes habilitats digitals per part de l'alumnat, tenint en compte les seues necessitats específiques, i en les quals també participen les famílies d'aquests.

A més, l'equip de l’ETSET de la UPV treballa en el projecte internacional INNOSID, en el qual ja s'han desenvolupat cinc aplicacions més, centrades en aquest cas a ensenyar els colors i les matemàtiques, i a treballar el grau d'abstracció.

Més informació

Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv