Nou biosensor per a detecció del SARS-CoV-2

Personal investigador del IDM-UPV desenvolupen un sistema que permetria quantificar la càrrega viral en espais interiors. El prototip es troba en la fase d'avaluació en hospitals

[ 08/01/2021 ]

Personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha ideat un nou sistema, basat en un biosensor màssic d'alta sensibilitat, que monitora en continu senyals per a la detecció directa de SARS-CoV-2 en aerosols atmosfèrics. El dispositiu, en fase de prototip, permet avaluar la qualitat de l'aire i la detecció primerenca de virus en espais interiors, com per exemple: habitatges, aules, restaurants, cinemes o mitjans de transport.

“Aquesta via de propagació va cobrant major pes, per la qual cosa les estratègies de control preventiu han de tenir en compte la transmissió del virus per aerosol per a la mitigació eficaç del SARS-CoV-2. El sistema que hem desenvolupat consisteix en un biosensor màssic que utilitza anticossos específics capaços de detectar el virus SARS-CoV-2 en l’aire”, destaca Ángel Maquieira, catedràtic del Departament de Química i director de l'Institut de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM) a la UPV.

Els estudis preliminars s'han realitzat utilitzant partícules similivíriques o similars a virus (VLP) no infectives desenvolupades per Luis Martínez Gil, María Jesús García Murria i Ismael Mingarro, del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat de València.

“El biosensor s'ha avaluat a escala de laboratori; detecta VLP en l’aire en un ambient simulat carregat de virus, proporcionant un senyal que es relaciona amb la càrrega vírica present en l'ambient. D'aquesta manera, en detectar càrrega viral a nivells que poden ser perjudicials per a la salut, emetria un senyal d'alarma. Es tracta, per tant, d'un biosensor capaç de detectar SARS-CoV-2 en llindars de concentració crítica”, explica Augusto Juste, investigador predoctoral de l'institut IDM a la Universitat Politècnica de València.

Per a Sergi Morais, investigador també de l’IDM de la UPV, és un desenvolupament “molt prometedor, atès que pot servir com a sistema d'alarma i control per a prevenir la infecció de la COVID-19, sense necessitat de realitzar PCR, analitzant la qualitat de l'aire en espais concorreguts o perillosos. Això permetrà la presa de mesures sanitàries de prevenció i d'alerta de la transmissió de la COVID-19”.

Avaluació a l'Hospital General Universitari de Castelló

La metodologia i el prototip desenvolupat per l'equip de l’IDM es troba actualment en la fase d'avaluació a nivell hospitalari, en un estudi que s'està duent a terme en col·laboració amb el Servei de Medicina Preventiva i Qualitat Assistencial de l'Hospital General Universitari de Castelló, dirigit per Mario Carballido Fernández.

“Els resultats de l'estudi permetran formular propostes de gestió per a reduir les possibilitats de contagi en espais interiors sanitaris. A més, haurà d'ajudar a establir nous elements de gestió en la seguretat dels centres d'atenció secundària que ajuden a protegir la salut dels pacients i el personal sanitari, i així, disminuïsquen els riscos de transmissió en la població en general. Amb l'arribada de l'hivern i el tancament de terrasses, es fa necessari garantir que els espais tancats siguen llocs segurs” afirma Mario Carballido.

El biosensor de l’IDM de la UPV efectua mesures directes i destaca, a més, per la facilitat d'ús, baix cost i versatilitat. “Actualment, no hi ha comercialitzada una tecnologia competitiva com la que hem desenvolupat a nivell de prototip i podria convertir-se en un virusòmetre en un futur pròxim”, conclou el professor David Giménez-Romero de la Universitat de València.

El desenvolupament d'aquest prototip ha sigut finançat per la Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana, en el marc de la convocatòria que el mes de març passat va llançar als agents del sistema d'innovació de la Comunitat Valenciana per a desenvolupar solucions innovadores en la lluita contra el coronavirus.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras