COMBO-SARS-CoV-2

Un sistema desenvolupat per investigadors de l'IDM-UPV detecta de forma ràpida i econòmica anticossos específics i antígens de SARS-CoV-2

[ 18/12/2020 ]

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) han desenvolupat a escala de laboratori un nou sistema que permet la detecció ràpida, barata i efectiva de la COVID-19. Es tracta d’un sistema biosensor, basat en tecnologies de DVD, que detecta anticossos específics (G, M i A) i antígens de SARS-CoV-2 –i, a més a més, els distingeix dels de la grip– d’una forma segura, en menys de 30 minuts, analitzant mostres de sèrum o saliva. El preu de la prova s’estima en menys de dos euros.

“Es tracta d’un sistema semiautomàtic, format per un disc microfluídic i un lector basat en tecnologia DVD, que realitza assajos en format de bioxip amb una sensibilitat i una selectivitat elevades”, destaca Ángel Maquieira, catedràtic del Departament de Química i Director de l’Institut de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM) de la UPV.

El sistema, denominat COMBO-SARS-CoV-2, pot analitzar fins a sis mostres de sèrum i saliva simultàniament, i determinar anticossos de tipus G, M i A i antígens específics del virus en menys de mitja hora. “Inclou també un programari d’adquisició, presentació i gestió de resultats”, apunta Sergi Morais, professor del Departament de Química i investigador de l’IDM.

Avaluat en col·laboració amb l’Hospital Clínic de València i el Servei de Prevenció de la UPV

Els investigadors de l’IDM han avaluat les prestacions analítiques del sistema biosensor en un assaig amb cegament doble, en col·laboració amb el Servei de Microbiologia i Parasitologia de l’Hospital Clínic Universitari de València, dirigit pel Dr. David Navarro, i el Servei Integrat de Prevenció i Salut Laboral de la Universitat Politècnica de València.

“Els resultats ens permeten obtenir informació molt valuosa per a identificar individus asimptomàtics positius, diferenciant-los tant dels no infectats, amb una sensibilitat i una selectivitat elevades, com d’aquells que presenten altres infeccions, com ara la grip estacional”, destaca Ángel Maquieira.

Quan un pacient és positiu, la mostra serològica i/o de saliva genera un senyal òptic que permet la identificació d’aquells individus que han patit la infecció o la pateixen llavors, i estableix la concentració dels biomarcadors específics.

“El sistema desenvolupat permetrà un diagnòstic viral ràpid i automatitzat, amb un cost molt inferior respecte al dels equips que s’usen actualment. A més, aquests biosensors permetran fer un seguiment pràctic i eficient del nivell d’anticossos neutralitzadors una vegada que arribe la vacuna”, destaca Sergi Morais.

En serveis d’atenció primària, emergències i UCI

D’altra banda, ateses les altes prestacions de la tecnologia, l’equip de l’IDM de la Politècnica de València destaca que el nombre d’escenaris sanitaris que poden beneficiar-se’n és molt ampli, des de serveis d’atenció primària i emergències fins a unitats de vigilància intensiva, entre d’altres.

“El dispositiu és molt competitiu econòmicament. Així, el lector de discos té un preu de fabricació de 350 €. Els discos els produeix a escala pilot una empresa valenciana, a un cost molt assumible. A més, la fabricació es pot escalar per a la producció massiva per empreses especialitzades amb les quals ja hem treballat en altres projectes”, conclou Ángel Maquieira.

Aplicable per a la detecció d’altres virus

L’equip d’investigadors de la UPV destaca, a més, que el COMBO-SARS-CoV-2 “va més enllà de la pandèmia de COVID-19, ja que pot i podrà aplicar-se per a detectar altres agents amb capacitat infectiva com ara el virus de la grip, els adenovirus i el virus sincític respiratori, que és el principal causant de bronquiolitis en xiquets menors de dos anys” afig Sergi Morais.

El desenvolupament del sistema COMBO-SARS-CoV-2 l’ha finançat la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana, en el marc de la convocatòria que va llançar al març passat als agents del Sistema d’Innovació de la Comunitat Valenciana per a desenvolupar solucions innovadores en la lluita contra el coronavirus.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local