Premi Nacional de Fotografia 2020

Pertany al Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història i imparteix classe a la Facultat de Belles Arts i al Màster en Fotografia

[ 16/11/2020 ]

Amb una telefonada li ho comunicava personalment el ministre de Cultura i Esport, José Manuel Rodríguez Uribe, el divendres 13 de novembre, que ho publicà al Twitter a les 12.42 del matí: “Acabem de conèixer la decisió del jurat del Premi Nacional de Fotografia 2020. Ha sigut per a l'alacantina Ana Teresa Ortega Aznar. He tingut l'oportunitat, i el plaer, de comunicar-li-ho personalment. Enhorabona, Ana! Una abraçada”.

Segons la nota de premsa publicada a la pàgina web del Ministeri de Cultura i Educació, el jurat ha reconegut Ana Teresa Ortega Aznar per “entendre la fotografia com a instrument de construcció de la memòria i història col·lectives”. També ha destacat “la seua constant reflexió entorn del medi fotogràfic guiada per una voluntat indagatòria dels seus límits i possibilitats com a llenguatge híbrid que dialoga amb la tridimensionalitat”. El premi té una dotació econòmica de 30.000 euros.

Biografia

Ana Teresa Ortega Aznar va nàixer a Alacant el 1952. És professora del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l'Art de la Universitat Politècnica de València. Imparteix classe a la Facultat de Belles Arts i en el Màster en Fotografia de la UPV, del qual és la directora.

Va començar la producció fotogràfica en els anys noranta. El seu treball té com a element central la fragilitat de la memòria històrica. Tota la seua producció està guiada per una reflexió sobre el medi fotogràfic, els seus límits i les seues possibilitats com a llenguatge per a aprehendre el passat i recuperar-ne així la dimensió emancipadora.

En els seus plantejaments inicials indaga en la relació entre fotografia (visual) i la materialitat i tridimensionalitat de l'escultura i els espais arquitectònics, palès en les seues fotoescultures o en sèries i instal·lacions on la imatge es projecta en arquitectures (com en la sèrie ‘Escriptors’).

Des de 2007 el seu treball adquireix una dimensió documental, en sèries on rescata la memòria dels represaliats pel franquisme per a restituir-ne la història: ‘Figures de l'Exili’, ‘Cartografies Silenciades’, ‘De Treballs Forçats’.

En els últims anys aprofundeix en la relació amb l'univers intangible de la literatura i el pensament en ‘Presències Ombrívoles’, on col·labora amb escriptors i intel·lectuals per a reflexionar sobre el discurs històric, la responsabilitat de l'historiador o la narració de la memòria col·lectiva.

Retrospectiva

La seua obra ha sigut exhibida en mostres individuals i col·lectives celebrades, entre d’altres, al Museu de la Universitat d'Alacant, la Fundació Espais d’Art Contemporani (Girona), la Galeria Visor (València). El 2019 se celebrà l'exposició retrospectiva ?Ana Teresa Ortega. Passat i present, la memòria i la seua construcció? al Centre del Carme Cultura Contemporània de València.

Jurat

El professor jubilat de la UPV i director extern del Màster en Fotografia, Josep Benlloch Serrano, ha format part del jurat, que ha estat presidit per María Dolores Jiménez-Blanco Carrillo de Albornoz, directora general de Belles Arts.

La resta de vocals del jurat han sigut Montserrat Soto Pérez, Premi Nacional de Fotografia 2019; Mónica Carabias Álvaro, historiadora de la fotografia, comissària d'exposicions i professora titular d'Història de l'Art de la Universitat Complutense de Madrid; Horacio Fernández Martínez, professor d'Història de la Fotografia de la Universitat de Castella-la Manxa i comissari independent; Enric Mira Pastor, professor titular del departament de Comunicació i Psicologia Social de la Universitat d'Alacant; Erika Goyarrola Olano, investigadora i comissària, i Roxana Popelka Sosa Sánchez, professora de la secció departamental de Sociologia Aplicada i membre del Consell de l'Institut d'Investigacions Feministes de la Universitat Complutense de Madrid.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla