Ada Lovelace

La UPV i Les Naus reten homenatge, amb un mural a l'IES Serpis, a la primera programadora de la història

[ 21/10/2020 ]

Nascuda a Londres el 1815, Ada Lovelace està considerada com la primera programadora de la història. Un segle abans de l'inici de l'era de les computadores, Lovelace ja va imaginar com serien. Va ser una pionera i avui és un referent en el món de la informàtica. Sense anar més lluny, per exemple, el llenguatge de programació Ada, desenvolupat pel Departament de Defensa dels Estats Units, porta el seu nom en honor a la seua figura.

Ara són la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Centre d'Innovació Les Naus de l'Ajuntament de València els que li reten culte en el marc del seu projecte Dones de Ciència. Ho fan a l'Institut d'Educació Secundària Serpis (València), a la façana principal del qual llueix ja un mural de grans dimensions amb la seua imatge, obra de la catalana Elisa Capdevila.

Sobri retrat monocromàtic

El mural plasma a la perfecció el domini de Capdevila de la pintura figurativa. Es tracta d'un sobri retrat monocromàtic en el qual Lovelace sosté un llibre, convertit en un punt de partida perquè cada persona que s'acoste fins al mural indague una mica més en la figura de la programadora.

“És cert que m'agrada donar el meu toc, encara que partisca d'una fotografia”, afirma Capdevila. “En aquest cas”, afig, “el vaig fer de la típica imatge antiga, un retrat de blancs i grisos. El que vaig fer va ser donar-hi una mica més de color, incorporant tons càlids i frescos. Les llums estan fetes amb tons més frescos, verds, i l'ombra, amb càlids, la qual cosa crea un contrast visual a tot aquell que s'acosta fins al mural. No hi ha més elements, no hi ha referències directes a la seua trajectòria científica. Tot això se sintetitza en el llibre, nexe d'unió amb la investigació”, explica l'autora.

Per a ella, “projectes com l'impulsat per la UPV i Les Naus són molt necessaris, perquè ajuden a visibilitzar les dones científiques i contribueixen també a donar-nos la veu a nosaltres en àmbits com l'art de carrer i el muralisme, que en general estan dominats per homes. A més, el projecte comparteix també un dels objectius de l'art urbà, que no és un altre que l'educar a tota la societat”, destaca Capdevila.

Punt de partida per a noves activitats a l'IES

Per part seua, Mar Lorente, directora de l'IES Serpis, assenyala que Lovelace era ja un referent per al mateix centre, en el qual prop de 500 joves cursen estudis d'informàtica, i ho serà encara més, a partir d'ara, amb aquest homenatge pictòric.

“El mural és un punt de partida per a generar noves activitats amb tot l'alumnat” assenyala. “Estem plantejant-nos llançar en la pròxima Comissió de Coordinació Pedagògica un projecte interdisciplinari, perquè la figura de Lovelace es presta a ser estudiada des de molts àmbits del coneixement, no solament del de la informàtica. De fet, volem dedicar fins i tot una setmana de projectes a estudiar la seua trajectòria, context històric, etcètera”, conclou Lorente.

13 murals

Amb aquest homenatge d'Elisa Capdevila a Ada Lovelace, en són ja 13 els murals realitzats gràcies a aquesta iniciativa de la UPV i Les Naus, que compta a més amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.

A més de Lovelace, el projecte ha retut homenatge ja a Margarita Salas, Anna Lluch, Valentina Tereshkova, Rosalind Franklin, Jane Jacobs, Katherine Johnson, Josefina Castellví, Hedy Lamarr, Hipàtia d'Alexandria, María Blasco, Concepció Aleixandre i Jane Goodall.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local