Bubbles

La UPV lidera el projecte europeu per a garantir la integració segura de drons en l'espai aeri

[ 29/05/2020 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) lidera Bubbles, un projecte europeu d'investigació l'objectiu fonamental del qual és garantir la integració segura dels drons en l'espai aeri.

El catedràtic Juan Vicente Balbastre, investigador de l'Institut de Tecnologies de la Informació i Comunicacions (ITACA) de la UPV i coordinador del projecte, assenyala que l'ús de sistemes aeris no tripulats (UAS n’és la sigla en anglès), com els drons, “ha crescut vertiginosament i s'espera que continue fent-ho en els pròxims anys. Repartiment de paquets, seguretat pública i entreteniment en són només alguns dels usos potencials. Cada vegada hi haurà més drons i el seu impacte econòmic serà molt alt, però és necessari garantir-ne una integració segura en l'espai aeri”.

Beneficis i riscos de l'U-space

I és que l'ús d'UAS comporta alguns riscos, especialment en àrees densament poblades, ja siguen terrestres (amb accidents o incidents en els quals UAS, persones, vehicles de superfície, edificis o infraestructures poden estar involucrats) o aèries, relacionats amb aeronaus tripulades i col·lisions entre UAS. També hi ha riscos per a la privacitat, que poden sorgir de l'ús indegut de les dades recopilades per l'aeronau, i de seguretat (atacs cibernètics, terroristes mitjançant el transport d'explosius, etc.).

“Encara que els beneficis de l'ús d'UAS són molt majors que els riscos” assenyala Balbastre, “és necessari fer front a aquests últims perquè els primers puguen aconseguir-se per complet. Amb aquesta finalitat, la Comissió Europea, a través de la SESAR J. U., proposa el disseny d'un conjunt de nous serveis, basats en un alt nivell de digitalització i automatització de funcions i en procediments específics, destinats a donar suport a l'accés segur i eficient a l'espai aeri de grans quantitats d'UAS, la qual cosa es coneix com a U-space”.

Bombolles de seguretat

Un dels principals objectius de Bubbles és la generació d'un nou servei avançat per a la gestió de la separació d'aeronaus en l’U-space, dirigit a operacions complexes en àrees amb trànsit dens. Aquest servei definirà "bombolles de seguretat" al voltant dels UAS i desenvoluparà procediments per a evitar que aquestes bombolles es toquen entre si.

Per a formular i validar el concepte d'aquest servei avançat de gestió de la separació en l’U-space, Bubbles definirà els elements bàsics a partir dels quals es construirà, descrivint com assemblar-los i operar amb aquests.

“Bubbles desenvoluparà algorismes per a calcular el risc de col·lisió dels sistemes aeris no tripulats”, indica l'investigador de la UPV, “tenint en compte totes les fonts de risc involucrades, la qual cosa permetrà establir mínims i mètodes de separació perquè es puga mantenir un nivell de seguretat definit en termes de probabilitat global de col·lisió”.

Així mateix, Bubbles “investigarà també l'aplicació de la intel·ligència artificial (IA) per a donar suport a la gestió de la separació, tant per a sistemes centralitzats com distribuïts. A més, contribuirà a l'estandardització de l’U-space mitjançant la redacció d'especificacions de rendiment requerides per a sistemes CNS (comunicacions, navegació i vigilància) basats en la IA i involucrats en la prestació del servei de gestió de la separació", apunta Balbastre.

Per part de la UPV, en el projecte participen també investigadors de l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (ai2) i del Departament d'Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria.

2,5 anys de projecte i 1,6 milions d'euros de finançament

El projecte, finançat per la Unió Europea a través d'Horitzó 2020 i SESAR J. U. amb més de 1,6 milions d'euros, ha començat aquest mes es maig i s'estendrà fins al final del 2022.

Liderat per la UPV, en Bubbles participen també la Universitat de Coïmbra, la Università degli Studi di Roma La Sapienza, l'Organització Europea per a la Seguretat de la Navegació Aèria (EUROCONTROL) i Indra, empresa líder mundial en gestió del trànsit aeri.

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras