Ajuda l'alumnat més vulnerable

Realitza una donació en la plataforma de micromecenatge posada en marxa per la UPV

[ 11/05/2020 ]

Des que va esclatar la crisi de la COVID-19, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha dedicat bona part dels seus recursos a frenar els efectes de la pandèmia. L'alumnat, els equips d'investigació, el professorat i el personal d'administració i serveis han orientat el seu treball a cobrir les necessitats que la sanitat pública i l'entorn demandaven a cada moment: disseny de màscares i respiradors, impuls de plataformes d'investigació com Match COVID-19, impressió en 3D de material sanitari, dotació d'equips de telefonia, etc.

Passada la primera emergència sanitària, aflora ara a la superfície la dura situació econòmica que colpeja les persones més vulnerables als campus. Bona part de l'alumnat ha perdut la seua font d'ingressos, majoritàriament, ocupacions a temps parcial en el sector serveis. I aquests ingressos eren vitals a l'hora d'afrontar el pagament de les taxes universitàries o, fins i tot, d'altres serveis necessaris per a l'estudi, com la connexió a Internet.

Objectiu òptim: aconseguir els 25.000 euros

Per aquest motiu, la UPV fa setmanes que desenvolupa una plataforma de crowdfunding (micromecenatge), que avui s'ha llançat en obert perquè totes les persones solidàries, de dins i fora de la comunitat universitària, hi puguen col·laborar. La campanya, que estarà operativa fins al 12 de juny, té com a meta mínima els 6.000 euros, i com a objectiu òptim, aconseguir els 25.000.

Poden fer-se des de petites contribucions (a partir de 15 euros, que serveixen per a pagar un crèdit d'una assignatura, o 20 euros, equivalents a un mes de dades mòbils per a seguir la docència en línia) fins a donacions més significatives: 800 euros, que cobreixen la matrícula d'un curs complet. Lògicament, també és possible fer una donació lliure, al marge de les quantitats establides.

600 estudiants vulnerables detectats

Rosa Puchades, vicerectora de Responsabilitat Social i Cooperació de la UPV, explica que “ens arriben per diferents vies les problemàtiques socials, econòmiques i familiars que estan afectant el nostre alumnat. Es va enviar una enquesta a tots els estudiants de grau i postgrau, i reberem 6.500 respostes. En la majoria dels casos, es constata la bona salut de l'equipament informàtic del nostre alumnat, però, alhora, detectem 200 casos flagrants, 300 problemes de connectivitat i mig centenar de manques en l'equipament informàtic”.

“Un equip de voluntaris de la UPV”, continua Puchades, “va telefonar d'un en un als 600 estudiants més vulnerables i hem pogut resoldre gran part de les dificultats. S'han cedit ordinadors de la biblioteca, s’han subministrat una cinquantena de targetes SIM, i hem pogut anar resolent moltes de les problemàtiques plantejades”.

La punta de l'iceberg

“Ara”, afig, “arriba el moment de fer front als últims pagaments de taxes (treballs finals de grau i màster, pràctiques d'empresa, mobilitat…) i tenim unes 60 sol·licituds de devolució per motius econòmics i al voltant de 80 per falta de mitjans”.

En opinió de la vicerectora, aquestes dades representen la punta de l'iceberg. “Sembla que no és molt, però el problema són tots aquells alumnes que, encara que no han sol·licitat la baixa, en el moment del pagament, no podran fer front a aquest desemborsament. Queda molt per fer encara perquè el curs puga acabar-se amb garanties”.

És el cas de María, una alumna de la UPV abocada a un escenari d'incertesa. "En aquests moments, la meua situació familiar és complicada. Estem passant per dos ERTO a ma casa i hauré de donar-me de baixa d'algunes assignatures". Tampoc ho té fàcil Miquel, els pares del qual s'han separat. “Hem hagut de canviar-nos de casa i començar de zero. No tinc ordinador i, en aquesta situació, no puc continuar la docència en línia”.

Per tot això, la vicerectora Puchades fa una crida a tota la societat valenciana. “La campanya està oberta a tota la societat en general. Des de qualsevol punt del planeta es pot col·laborar, i esperem i confiem que la comunitat universitària puga fer de palanca per a tot el seu entorn social”.

Per a més informació, entra en la plataforma.

Per a enviar ajuda, realitza ací una donació.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla