Més resistents a l'impacte i a la neteja

La UPV i el Col·legi Territorial d'Arquitectes de València col·laboren per fabricar 2.000 pantalles diàries mitjançant tècniques de colada en sèrie

[ 08/04/2020 ]

La Universitat Politècnica de València treballa actualment, en col·laboració amb el Col·legi Territorial d'Arquitectes de València (CTAV), en la producció massiva de pantalles de protecció per a personal sanitari exposat al Covid-19, mitjançant tècniques semiindustrialitzades de colada en sèrie.

El CTAV contribueix econòmicament a la fabricació de les unitats i, per part de la UPV, hi participen un grup d’investigadors de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA), la Facultat de Belles Arts i l’Institut de Restauració del Patrimoni (IRP).

L’equip ha desenvolupat un motle de silicona per a la visera la matriu del qual s’imprimeix en 3D. D’aquesta manera, la producció es pot fer de manera artesanal, però en sèrie, a mitjan camí entre la producció individualitzada i la industrialitzada.

“Amb aquest sistema i usant quatre motles per persona, s’agilita moltíssim la disponibilitat d’aquests equips de protecció per al personal que els requerisca, atesa la situació d’emergència absoluta que tenim en l’actualitat. Els avantatges que presenta són la gran rapidesa de producció amb poc de personal i l’ús d’un material no porós i més resistent a l’impacte i la neteja. A més, la làmina de PVC queda soldada a la visera”, destaca José Luis Alapont, investigador de l’Institut IRP i professor de l’ETSA.

“Actualment, podríem arribar a produir entre 1.500 i 2.000 pantalles diàries. Els prototips ja s’han provat en diversos centres sanitaris valencians”, conclou Alapont.

Des de l’Institut ai2, amb impressió 3D

D’altra banda, l'Institut ai2 de la UPV s'ha sumat també a la producció de pantalles de protecció, en aquest cas mitjançant impressió 3D.

“Imprimirem tantes viseres com puguem mentre existisca la necessitat i sempre adaptant-nos al que ens comuniquen les autoritats sanitàries. Tot l'equip de l'ai2 està bolcat a ajudar i aportar així el nostre granet d'arena en la lluita contra la Covid-19”, apunta Francisco Blanes, director de l'Institut ai2. Fins al moment, l'institut ha produït ja més de 1.000 màscares de protecció, que ha posat a la disposició de personal sanitari.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC