- -
UPV
 

La UPV transforma la docència presencial en virtual en temps rècord

120.000 sessions diàries en PoliformaT, 15.000 connexions en classes síncrones, més Polilabs, MOOC, cursos d'anivellament...

[ 03/04/2020 ]

(Escolta el programa 'Aclareix la incògnita' sobre docència virtual, amb Eduardo Vendrell, vicerector d'Estudis, Qualitat i Acreditació de la UPV)

La transformació accelerada del model tradicional d'ensenyament a un sistema en línia d'aprenentatge, motivada per la situació de confinament actual generada per la pandèmia de COVID-19, ha suposat per a la Universitat Politècnica de València (UPV) un enorme repte que, en opinió de l'equip rectoral, s'ha saldat de manera molt positiva.

“En tan sols una setmana”, afirma Eduardo Vendrell, vicerector d'Estudis, Qualitat i Acreditació de la institució, “docents i estudiants s'han vist obligats a canviar les rutines d'aprenentatge, i l'esforç que ha dut a terme la comunitat universitària ha sigut extraordinari”.

Més de 120.000 sessions diàries en PoliformaT

Les dades apuntades per la UPV reflecteixen la magnitud del canvi. Des del dilluns 23, es comptabilitzen, de mitjana, més de 120.000 sessions diàries en PoliformaT (el doble que abans d'aquesta crisi), l'eina de docència en línia pròpia de la UPV, a través de la qual l’alumnat accedeix per a trobar les anotacions i els exercicis, pujar els seus treballs, i interactuar amb el professorat de cada assignatura.

Com a conseqüència del confinament, l'accés a la plataforma s'ha duplicat. Ara, més de 25.000 estudiants lligen cada dia els missatges directes o els anuncis que publica allí el seu professorat, consulten el xat o el fòrum, i al voltant de 15.000 realitzen alguna activitat d'avaluació (exàmens, tests, pràctiques…).

Una mitjana de 15.000 usuaris i usuàries al dia connectades en classes síncrones

Però PoliformaT no és un cas excepcional. Tots els nombres relacionats amb l'aprenentatge i el treball no presencial s'han disparat a la UPV. Per exemple, s'ha multiplicat per 40 la xifra d'usuàries i usuaris que s'han donat d'alta en Teams, un programari de Microsoft incorporat al paquet Office 365 que permet realitzar videoconferències.

A la UPV, el professorat l’usa per a impartir classes en directe (amb l'avantatge que les sessions es poden gravar i l’alumnat pot accedir-hi en qualsevol moment), mentre que el personal d'administració i serveis l'empra per a les reunions. Dilluns passat, dia 30, es va assolir el rècord de persones usuàries actives en un sol dia: 16.220.

En aqueix sentit, Virginia Vega, vicerectora de Recursos Digitals i Documentació, ha destacat el treball realitzat per a atendre la comunitat universitària: “Hem reforçat el servei d'atenció a l'usuari, multiplicat la capacitat dels servidors, incorporat funcionalitats a les plataformes… L'esforç realitzat aquests dies ha sigut bàrbar. Realment, cal agrair-li-ho a tot el personal de l'Àrea de Sistemes d'Informació i Comunicacions (ASIC), el servei encarregat d'aplicar les noves tecnologies en la UPV, i a tota la comunitat, per la seua col·laboració i comprensió”.

VideoApunts, una eina exclusiva de la UPV

La producció i el consum de vídeos han augmentat també de forma molt significativa. De mitjana, els vídeos publicats diàriament s'han quintuplicat, i han passat de 50 a més de 250, i les visualitzacions, que estaven per davall de 10.000, freguen ara les 20.000 al dia.

Especialment útil en aquest aspecte ha resultat una eina pròpia de la UPV denominada VideoApunts, consistent en enregistraments de classes de cursos anteriors que han facilitat enormement el treball als professors, i que és possible gràcies a que la UPV compta amb 97 aules que permeten programar l'enregistrament automàtic: 4 al campus d'Alcoi, 8 en el de Gandia i la resta, en Vera (València).

Gràcies a això, existeix un important repositori de classes en els últims anys a la disposició dels estudiants. En les últimes setmanes, VideoApuntes ha registrat una mitjana superior als 800 accessos diaris.

Notable increment de persones usuàries en Polilabs i inscrites en cursos MOOC

Les xifres d'accés a Polilabs, sistema de laboratoris virtuals accessibles en remot des de qualsevol equip i que permet la connexió a ordinadors amb programari de pràctiques, suposen també tota una fita. Gràcies a Polilabs, l’estudiantat pot treballar en núvol amb més d'un centenar d'aplicacions comercials o alternatives d'accés lliure de tota mena: des d'eines ofimàtiques i de gestió a repositoris científics (Matlab, AutoCAD…). El divendres 27, per exemple, es va superar el nombre de 200 usuàries i usuaris concurrents.

Quant als cursos en línia oberts i massius (MOOC n’és la sigla en anglès) oferits per la UPV, en l'últim mes, s'ha incrementat notablement el nombre d'alumnat inscrit, fins a aconseguir, de mitjana, la xifra de 1.500 estudiants per MOOC. En total, la UPV té allotjats prop de 80 cursos complets en la plataforma edX.

Cursos d'anivellament per a segon de batxillerat

Especialment significativa és la iniciativa que ha llançat la institució valenciana per a posar a la disposició dels centres d'ensenyament secundari el seu paquet de cursos d'anivellament. Així, la UPV ha agrupat en una sola pàgina tots els continguts específics de repàs de segon de batxillerat: 4 cursos de matemàtiques, 8 de química i 3 de física, a més dels de valencià (B2, C1 i C2). Al seu torn, per a oferir aquesta eina, ho ha posat en coneixement dels 471 instituts i col·legis de la Comunitat Valenciana i a prop de 4.000 centres de tota Espanya.

El pròxim repte: substituir els exàmens presencials

Realitzant una valoració global del que ha succeït durant les últimes tres setmanes, Eduardo Vendrell ha assenyalat que “s'han reprogramat en temps rècord totes les activitats docents i avaluadores, i els professors han aconseguit evolucionar en la seua programació de classes presencials per a impartir-les de forma virtual”.

Ara, la institució s'enfronta al pas següent. “L'avaluació continua sent el repte més important d'aquest sistema”, adverteix el vicerector de la UPV. “Podem ja intuir que serà molt complicat tornar a una presencialitat al final del quadrimestre, així que ja estem recomanant als professors que exploren les eines d'avaluació en línia que la UPV té amb aquesta finalitat”, conclou.

Notícies destacades


Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
El proyecto LIFE Renaturwat celebra el Día Mundial del Agua con una iniciativa que mejora la biodiversidad y la conservación de los humedales artificiales
Premi de la Ribera Premi de la Ribera
El doctor por la UPV Joan Borràs, premiado por el Ayuntamiento de Algemesí por un trabajo enmarcado en su tesis doctoral
Proyecto europeo LIVESEEDING Proyecto europeo LIVESEEDING
La UPV trabaja en nuevas semillas ecológicas de pimiento blanco, zanahoria morada y coliflor adaptadas al cambio climático
La gran aportación de la Universidad Pública La gran aportación de la Universidad Pública
Las universidades públicas valencianas generan casi 50.000 puestos de trabajo y elevan el salario medio de la Comunitat un 11%



EMAS upv