SilvAdapt.net

La UPV coordina la creació d'una xarxa nacional per a mitigar l'impacte del canvi climàtic en els boscos mediterranis

[ 21/02/2020 ]

Impulsar una xarxa nacional d'investigació amb els principals grups nacionals especialitzats en gestió forestal per a mitigar l'impacte del canvi climàtic en els boscos mediterranis i millorar el seu procés d'adaptació.

Aquest és l'objectiu principal del projecte "Xarxa espanyola de silvicultura adaptativa al canvi climàtic (Silvadapt.net)", que està coordinat pel grup ReFore-ST de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València (IEAMA-UPV), i en el qual participen tres professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSIAMN-UPV), Antonio del Campo -coordinador del projecte-, María González Sanchis i Antonio Molina.

14 centres per a fer front a l'impacte del canvi climàtic i el seu estat d'abandó

L'estudi té el seu punt de partida en l'escassa rendibilitat dels boscos mediterranis i, conseqüentment, en la situació d'abandó o de nul·la o molt escassa gestió en què es troben. Aquesta realitat es manifesta en la disminució de les aportacions hídriques provocades per la densificació de les masses i l'increment substancial del risc d'incendis.

"A aquest context de baixa productivitat", explica González, "s'afigen les devastadores conseqüències que tindrà l'impacte del canvi climàtic, pels seus efectes en l'estació de creixement i en el règim hídric del sòl, així com en l'increment del risc d'incendis".

Per aquest motiu, se cerca enfortir i incrementar les sinergies entre els diferents centres, amb la finalitat d'ampliar els coneixements científics en gestió forestal i millorar la capacitat de resposta adaptativa dels boscos espanyols al canvi global.

En aquest sentit, Antonio del Campo assenyala que la xarxa "la componen 14 centres amb un objectiu comú: compartir coneixements, línies d'investigació, metodologies, parcel·les experimentals i resultats, per a promoure una gestió forestal adaptativa de base eco-hidrològica generalitzable a tot el territori".

Principals objectius i treball a desenvolupar

La trobada inicial entre els socis del projecte ha servit per a determinar els aspectes relacionats amb el començament de la investigació, mitjançant la planificació dels objectius i distribució del treball.

Tal com explica María González, en aquesta reunió s'ha "determinat una xarxa de parcel·les experimentals on realitzarem diferents processos d'adaptació i els resultats de la qual monitorarem amb una metodologia comuna. De fet, amb aquestes dades redactarem documents tècnics i científics que han de servir de guies per a desenvolupar gestió forestal adaptativa en funció de les interaccions bosc-clima".

Del Campo: "La inversió en I+D+i és infinitament menor al retorn social que genera"

En aquesta línia, també s'ha acordat fomentar la celebració de reunions i workshops entre els integrants de la Xarxa, promoure publicacions conjuntes, i transferir els resultats dels diferents estudis i projectes als usuaris potencials.

"La generació de coneixement, la seua difusió i transferència són eixos fonamentals del projecte", destaca Del Campo. "A més, desenvoluparem propostes d'investigació competitives que afavorisquen les possibilitats d'internacionalització dels grups integrants, incidint en els objectius de l'estratègia forestal europea que arreplega que els boscos s'han de manejar d'acord amb els principis de gestió forestal sostenible, tal com es realitza des de la silvicultura eco-hidrològica", afig el coordinador del projecte.

Per tot això, l'investigador de l'IEAMA-UPV considera fonamental consolidar la xarxa temàtica, ja que "la nostra convicció passa per transmetre a la societat que la inversió en I+D+i és infinitament menor al retorn social que genera, més encara si cap, en un sector amb tant valor patrimonial, social, ambiental i econòmic com són els nostres ecosistemes forestals".

Què és la silvicultura eco-hidrològica?

La gestió forestal basada en l'eco-hidrologia és un enfocament integrat que situa a l'aigua en el centre de la planificació i gestió del bosc,i que persegueix optimitzar les interaccions entre els boscos i l'aigua.

Aquesta gestió quantifica altres variables de l'ecosistema, tals com el creixement i vigor dels arbres/massa, les propietats del sòl i els cicles biogeoquímics, la sensibilitat al clima dels arbres o la disminució del risc d'incendis forestals.

Recents estudis realitzats per investigadors de l'IEAMA-UPV corroboren la viabilitat econòmica de realitzar gestió forestal en els boscos mediterranis semiàrids. A aquesta conclusió han arribat després de quantificar els beneficis directes d'aquesta gestió (rendiment d'aigua, biomassa i risc d'incendi i propagació), comparant la relació cost-benefici dels escenaris administrats i no administrats.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla