PESEDIA

Vols conèixer com usar correctament les xarxes socials protegint la teua privacitat? VRAIN-UPV t'ajuda a fer-ho

[ 17/02/2020 ]

Ajuda la joventut adolescent a usar correctament les xarxes socials i els ensenya a protegir la seua privacitat. És PESEDIA i és, també, una xarxa social.

Desenvolupada per personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), els seus últims avanços han sigut publicats en l'International Journal of Human-Computer Studies i, aquest dijous, es presentarà en el marc de la I Jornada de l'Institut Valencià de Recerca en Intel·ligència Artificial (VRAIN) de la UPV.

Jocs educatius, advertiments i detecció d'informació sensible, i nivell d'estrès

PESEDIA es basa en tècniques d'intel·ligència artificial (IA) i inclou diferents jocs educatius. Entre altres avantatges, la xarxa desenvolupada pel Grup de Tecnologia Informàtica i Intel·ligència Artificial (GTIIA) de l'institut VRAIN de la UPV és capaç d'advertir la persona usuària, de forma molt gràfica, sobre l'abast i els riscos de la informació que publicarà.

Així mateix, PESEDIA inclou també un analitzador de contingut que detecta informació sensible de la usuària o usuari, i és capaç de destriar els seus sentiments i nivell d'estrès en escriure els seus missatges.

Assessor en privacitat no sols per a adolescents

"Es tracta d'una xarxa dirigida principalment a adolescents, ja que el nostre objectiu és que servisca com una plataforma educativa en l'ús de les xarxes socials", explica Estefanía Argente, investigadora de l'institut VRAIN de la UPV.

"Fins al moment", afig, "s'ha utilitzat en tallers de les quatre últimes edicions de l'Escola d'Estiu de la UPV, amb els xiquets i xiquetes d'11 a 14 anys. Ara bé, el nostre objectiu és poder traslladar la tecnologia desenvolupada a altres xarxes socials perquè puga ser usada no solament per adolescents, sinó per un públic més general que desitge disposar d'un agent personalitzat, un assessor en privacitat".

Com assessora la persona usuària a fi que no córrega riscos?

Per al desenvolupament de PESEDIA, l'equip de l'institut VRAIN de la UPV va classificar la sensibilitat de diferent informació de les persones usuàries: edat, nom, data de naixement, pes... i així fins a 74 variables diferents. A més, va identificar aquells factors més rellevants que fan que una usuària o usuari accepte determinats suggeriments mentre navega per la xarxa social.

"També hem desenvolupat un mòdul que permet analitzar les dades de velocitat i forma d'escriptura dels usuaris quan escriuen missatges en PESEDIA, informació de la qual es poden inferir els sentiments i nivells d'estrès de l'usuari", comenta Argente.

Paternalisme bla

Amb tot això, el grup investigador de l'institut IVRIA de la UPV va proposar dos mecanismes de paternalisme bla, que ofereixen informació a la persona usuària sobre el risc per a la privacitat de publicar un determinat contingut.

Espenta mitjançant números i imatges

Segons explica Estefanía Argente, el paternalisme bla consisteix a mostrar missatges a la persona usuària del tipus "el risc de privacitat del teu missatge és alt", "la publicació podrà ser vista per més de 1.000 usuaris"... amb la finalitat de tractar d'influir en la seua decisió, però sense limitar-la.

"Hem treballat amb el que es denomina espenta mitjançant imatges mostrant, per exemple, les imatges del perfil d'alguns dels usuaris als quals podria arribar el seu missatge, i amb espenta mitjançant números, indicant quantitats d'usuaris als quals arribarà la publicació", comenta Argente.

PESEDIA també assessora mitjançant l'argumentació, utilitzant mecanismes de persuasió per a informar la usuària o usuari sobre el risc de privacitat de les seues publicacions. "Per exemple, advertim a l'usuari que podria estar donant informació d'on es troba o a on va, i podem donar-li més raons per a ajudar-lo a decidir sobre si publicar o no el missatge corresponent, segons l'audiència del missatge, el seu contingut (si revela dades mèdiques, personals), i els possibles problemes socials que podria ocasionar (per exemple, si el missatge implica terceres persones que podrien veure's afectades)", conclou la investigadora de la UPV.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny