Nou èxit del projecte Soundcool de la UPV

'La Mare dels Peixos', primera òpera en valencià estrenada internacionalment, conquesta Mèxic

[ 10/01/2020 ]

Soundcool, el sistema de creació sonora i visual col·laborativa amb mòbils i tauletes ideat a la Universitat Politècnica de València (UPV) sota el guiatge de Jorge Sastre, professor i investigador de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM-UPV), continua recollint èxits i traspassant fronteres.

No en va, el passat 16 de novembre, el Teatre de les Arts del Centre Nacional de les Arts (CENART) de Ciutat de Mèxic va acollir, amb un ple absolut, la primera representació d'una òpera en valencià a nivell internacional, La Mare dels Peixos, la versió anglesa de la qual s'estrenarà el pròxim 15 de febrer als Estats Units.

La rondalla d'Enric Valor com a origen

Inspirada en els textos de la rondalla homònima d'Enric Valor, La Mare dels Peixos és una composició musical realitzada amb el sistema Soundcool per Jorge Sastre i Roger Dannenberg (creador d'Audacity), amb llibret d'Aurora Clari i de Carles Iborra (actualitzant el paper de la dona a la recerca d'una rellevància paritària dels personatges masculins i femenins), que va ser estrenada al Palau de les Arts de València el 2016.

Posteriorment, l'acte I de l'òpera va ser representat, amb la col·laboració d'estudiants de diversos centres educatius, a Romania; Puebla (Mèxic); els auditoris de Torrent i Canet d'en Berenguer, i l'Alfons Roig de la mateixa UPV.

Realització de "veus màgiques" en directe

Tal com explica el mateix Sastre, la representació realitzada al maig del 2019 a la Sala Martín i Soler del Palau de les Arts "va ser una posada en escena totalment nova basada en el reciclatge artístic de materials. La plantilla instrumental va incloure orquestra, cor, veus solistes, electrònica i efectes sonors que van ser interpretats amb el sistema Soundcool de creació col·laborativa per alumnes del CEIP Juan Esteve (Albal), un dels centres participants en la prova pilot del sistema educatiu Soundcool que va realitzar la UPV per a la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport".

"Per a la representació", prossegueix, "es va ensenyar el sistema Soundcool a l'estudiantat, es van gravar i editar sons per a ambientar l'òpera, i es van explicar les possibilitats de realització de veus màgiques en directe amb Soundcool, com la de la Mare dels Peixos, el drac o la bruixa, etcètera... i tot això de forma col·laborativa".

Mèxic, un altre gran pas endavant de l'òpera multimèdia

Mèxic va suposar un nou gran pas per al projecte. Un repte enorme per al qual Sastre va rebre una beca APICID de la UPV. Per a la representació, alumnes de l'Institut Tecnològic i d'Estudis Superiors de Monterrey (ITESM) es van encarregar de la producció. Del seu treball va sorgir tot el disseny sonor, i va ser l'alumnat de l'Orquestra Simfònica Infantil de la zona desfavorida de Nezahualcoyótl qui va executar els sons, amb el sistema Soundcool, en les seues tauletes. "L'ITESM va realitzar, a més, projeccions interactives amb el so i el moviment utilitzant Kinect, il·luminacions amb làser i fum, i un llarg etcètera", afig Sastre.

Mèxic va acollir dues representacions de La Mare dels Peixos en valencià, dotant encara de major mèrit l'assoliment, atès que les persones participants hagueren d'adaptar la representació a un idioma, per a elles, totalment desconegut.

"El fet que no fora una producció valenciana li va donar més valor", afirma Sastre, que destaca la unió en el projecte de nombroses entitats, com l'Escola Superior del CENART; l'Escola Superior de Música (ESM); l'Escola Superior de Pintura, Escultura i Gravat Esmeralda (ENPEG); l'Escola Superior de Dansa Clàssica i Contemporània (ESDCC), i l'Escola Multimèdia. "Es van unir tots per a fer un muntatge brutal. Per moments, vaig pensar que estava a Broadway", postil·la Sastre.

Les dues representacions van ser un gran èxit, amb auditoris completament replets. La primera d'aquestes, retransmesa per reproducció en continu, es va poder veure a Espanya; mentre que la segona, gravada, s'està editant en l'actualitat per a emetre-la per televisió a Mèxic.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local