L'ai2-UPV, clau

Desenvolupen un sistema per a restablir el subministrament elèctric amb energies renovables i que redueix el temps de les apagades

[ 04/12/2019 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents a l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (Institut ai2), i de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI), ha desenvolupat un sistema que permet, després d'una apagada, restablir el subministrament elèctric amb energies renovables.

El sistema, resultat de dues dècades de treball de l'ai2-UPV en control d'aerogeneradors en alta mar, va ser presentat la setmana passada, a Copenhaguen, en el marc de la conferència WindEurope Off-shore 2019.

Actualment, en molts països, quan es produeix un col·lapse d'energia elèctrica, el restabliment del subministrament es garanteix amb plantes tèrmiques que han d'estar permanentment enceses per si es produeix una apagada, encara que no estiguen produint energia. L'alternativa proposada per l'equip de l'ai2 de la UPV passa per aprofitar tot el potencial dels parcs eòlics marins per a evitar haver de recórrer a les plantes tèrmiques.

H2020 PROMOTIoN i INTER-WIND-HVDC, projectes clau

El treball realitzat aquests 20 anys per l'ai2-UPV ha sigut dut a terme, fonamentalment, a través del projecte europeu H2020 PROMOTioN, on la UPV és l'únic membre espanyol d'un total de 34 socis d'11 països, i el projecte nacional INTER-WIND-HVDC, desenvolupat en col·laboració amb la Universitat Jaume I de Castelló.

Ramón Blasco, coordinador del grup de l'ai2 que ha desenvolupat aquesta nova tecnologia, assenyala que aquesta "contribuirà de forma significativa al fet que centrals tèrmiques amb alta contaminació puguen ser substituïdes per plantes renovables dins dels objectius de decarbonització europeus".

A més, l'ús d'aquesta tecnologia renovable reduiria substancialment la duració de les apagades, com la que va tenir lloc, per exemple, el mes de setembre passat, a Tenerife.

Conferència WindEurope Off-shore 2019

Blasco va participar fa uns dies en el Panell de serveis auxiliars de grans parcs eòlics marins, celebrat durant el WindEurope Off-shore 2019. L'objectiu de la taula era avançar per a aconseguir que un sistema elèctric amb molt alt percentatge d'energia renovable puga funcionar de forma robusta, incloent sistemes integrats d'emmagatzematge energètic. En aquest marc, l'investigador va presentar els avanços realitzats gràcies al projecte PROMOTioN.

La conferència WindEurope Off-shore 2019 va ser inaugurada pel príncep Federico de Dinamarca i la directora general d'Energia de la Comissió Europea, Ditte Juul Jørgensen. A més, en el panell sobre serveis auxiliars de parcs eòlics marins van participar també, al costat de l'investigador de la UPV, Daniel Fraile, director de Màrqueting de l'associació eòlica europea (WindEurope); Adrian Timbus, vicepresident de Negoci de xarxes elèctriques d'ABB; i Philip Johnson, director de Serveis de Xarxa de Ørsted.

Durant el WindEurope Offshore 2019, l'associació eòlica europea WindEurope va xifrar en 450GW els objectius de plantes eòliques offshore per a 2050, alineant-se amb l'Europe Green Deal de la Comissió Europea.

Segons fonts del WindEurope i l'Agència Internacional de l'Energia, "els objectius són ambiciosos, encara que assolibles". Aquests reptes es van plantejar tan sols uns dies abans de l'inici del cim sobre canvi climàtic COP25, que s'està celebrant aquests dies a Madrid.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla