Els 'déus' de l'aire

ANEMOI guanya el NASA Space App Challenge València amb un sistema que alerta quan l'aire que respirem és nociu per a la salut

[ 15/11/2019 ]

ANEMOI, nom donat pels grecs als déus del vent i acrònim, en anglès, d'informació de l'observació de mapes d'aire nociu, és l'aplicació guanyadora del NASA Space App Challenge València.

En un esdeveniment celebrat a contrarellotge, en tan sols 48 hores, en Les Naus, un equip de 5 persones integrat, en la seua majoria, per estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV), va dissenyar un sistema que alerta quan l'aire que respirem frega nivells nocius per a la salut.

Dotat d'un dispositiu que compta amb un sensor de qualitat d'aire fet en Arduino amb un led, ANEMOI visualitza en la seua aplicació mòbil els valors del sensor i del mapa de qualitat de l'aire, i disposa a més d'una pàgina web que actua com a servidor.

Amb dades facilitades per la NASA

ANEMOI combina les dades facilitades per l'Administració Nacional de l'Aeronàutica i de l'Espai del govern dels Estats Units d'Amèrica (NASA), els de 6 estacions meteorològiques de València, i els dels propis usuaris. A través d'ells, el dispositiu calcula els mapes de qualitat de l'aire a la ciutat.

El dispositiu compta amb una alerta lumínica i sonora, que mostra tres nivells de control de l'aire que respirem: acceptable, mitjà i pèssim. Així mateix, tal com explica Victoria Alejandra Barbeta Barro, alumna del Màster Universitari en Enginyeria Geomàtica i Geoinformació de la UPV i integrant de l'equip, "a través d'una aplicació mòbil, ANEMOI compara el valor de l'aire que tens a la teua casa amb el qual hi ha en l'exterior. Si aquest segon està molt contaminat, s'activa l'alarma perquè tanques les finestres o et protegisques d'alguna manera".

I és que la contaminació de l'aire està directament associada amb la mortalitat per causes cardiovasculars i pulmonars. No en va, és la causa del 34% de les morts per accident cervell vascular, el 27% de les morts per cardiopaties, el 36% de les morts per càncer de pulmó, i el 35% de les morts per malaltia pulmonar obstructiva crònica (EPOC).

L'equip guanyador, 80% UPV

L'equip guanyador del NASA Space App Challenge València està format per Héctor Guinón, enginyer industrial i membre de Makers UPV; Joan Ruíz Verdú, de Makers UPV; José Llopis Arroyo, arquitecte UPV; Luca Clemente González; i Victoria Alejandra Barbeta Barro, estudiant del Màster Universitari en Enginyeria Geomàtica i Geoinformació i integrant, també, de Makers UPV.

A més del primer premi, ANEMOI ha guanyat també els de Millor ús de dades i Major impacte social. Ara, l'equip valencià passa a la següent fase, en la qual competirà enfront dels equips guanyadors d'altres al voltant de 200 ciutats del món.

Space App Challenge i èxits UPV

NASA Space App Challenge és un concurs de l'agència espacial estatunidenca a la recerca d'idees entre la joventut. Els equips participants deuen, fent ús de les dades facilitades per la NASA, crear aplicacions mòbils, programari, maquinari o solucions per a plataformes que donen remei a diferents desafiaments dissenyats directament per la NASA per a contribuir a les seues missions espacials i ajudar a millorar la vida a la Terra.

El certamen, que consta de 5 categories -Els oceans de la Terra, La nostra lluna, Planetes a prop i lluny, A les estreles i Vivint en la nostra terra- premia amb una visita a les instal·lacions de la NASA en Cap Canyar (Florida, els Estats Units), als guanyadors absoluts de cadascuna d'elles, èxit que no és desconegut per a alguns dels estudiants de la UPV que prèviament s'han enfrontat al repte.

De fet, en 2014, Joan Carles Sebastià i Francisco Presencia, alumnes de la UPV, van guanyar l'International Space Apps Challenge de la NASA en la categoria Decisió del Públic, amb el seu projecte Space Helmet, i van viatjar a Cap Canyar. Dos anys després, amb Mars UPV, tots dos van aconseguir també colar-se entre els cinc finalistes mundials.

Joan Carles i Francisco pertanyien també a Makers UPV, com els dos alumnes que l'any passat van guanyar la fase valenciana amb Space Odyssey.

Makers UPV, integrada en la plataforma Generació Espontània

Makers UPV és una comunitat d'estudiants i titulats integrada en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la UPV amb la finalitat d'ajudar els seus alumnes més competitius a nivell internacional.

Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa d'un suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats voluntàries extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat, etc), millorant així les seues capacitats amb l'aval de la pròpia institució més enllà de l'àmbit estrictament docent.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC