- -
UPV
 

Col·laborant des del 2007

Consum i la UPV renoven tres anys més la seua càtedra d'empresa, una iniciativa que fomenta la recerca en els processos de producció i comercialització

[ 08/10/2019 ]

"Gràcies amb majúscules. Per a la Universitat Politècnica de València (UPV), és un luxe col·laborar amb Consum". Són les paraules amb les quals el rector de la institució universitària, Francisco Mora, ha iniciat l'acte de renovació de la càtedra Consum-UPV, creada l'any 2007 i prorrogada ara per tres anys més.

La iniciativa, adscrita a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN) i al Departament d'Economia i Ciències Socials de la UPV, té com a objectiu fomentar la investigació per millorar els processos de producció i comercialització. A través d'aquesta col·laboració, es pretén dur a terme activitats de recerca, formació i divulgació que complementen la formació de l'alumnat de la UPV i contribuïsquen a millorar-la.

El director general de Consum, Juan Luis Durich, considera "molt positiva" la relació que s'ha desenvolupat entre la Universitat i la cooperativa durant aquests 12 anys. Durich ha explicat que "quan les empreses creixen, les persones que les impulsem ens fem grans, i cada vegada tenim més experiència, però necessitem l'impuls de la gent jove". En la seua opinió, la combinació entre experiència i la perspectiva de la gent jove formada "ens fa avançar al ritme que requereix la societat a cada moment".

"Un realisme que no es troba en els llibres"

Des de la creació d'aquesta càtedra, l'alumnat de la UPV ha tingut accés a les tècniques de gestió de la cooperativa i a una sèrie d'experiències que complementen la formació universitària.

Segons el director de la càtedra Consum-UPV, Juan Manuel Buitrago Vera, "és espectacular veure com el programa de fidelització de Consum maneja la informació del consumidor, per adequar-hi els seus productes. Nosaltres, a la Facultat d'Administració i Direcció d'Empreses i a l'ETSEAMN, ho usem com a exemple d'aplicació de tècniques de màrqueting a la vida real. Col·laborar amb ells ens dona aquest realisme que no es troba en els llibres".

Després de centrar-se durant anys en geomàrqueting, actualment, des d'aquesta càtedra, es treballa amb Google Maps amb l'objectiu de "augmentar la visibilitat dels supermercats i deduir quins factors fan que l'algorisme torne les botigues més visibles. Això és extrapolable a qualsevol sector", explica Buitrago.

Fruites i verdures al gust del consumidor

Així mateix, també està en marxa un projecte per a mesurar la qualitat de la fruita i la verdura des del punt de vista de la persona que les consumirà, amb l'objectiu d'aconseguir un calendari varietal que permeta seleccionar els productes òptims a cada moment. "Que la fruita s'adapte als gustos del consumidor i al que realment cerca", afirma el director de la càtedra.

Es tracta d'un projecte multidisciplinari en el qual participen el Departament de Tecnologia d'Aliments i el de Producció Vegetal de la UPV, i que analitza quina és la preferència del consum des d'un punt de vista sensorial, instrumental i de neuromàrqueting.

Anàlisi sensorial dels productes

En aquest aspecte, enguany s'ha format el panell de tast, responsable de la realització de l'anàlisi sensorial dels productes. D'altra banda, l'anàlisi instrumental s'ha dut a terme des del Departament de Tecnologia dels Aliments. Els resultats de totes dues anàlisis ja s'han arreplegat, i ara queda pendent la fase de neuromàrqueting, que mesurarà l'efecte inconscient de la fruita en les persones.

A més de les activitats d'investigació, durant els 12 anys de col·laboració UPV-Consum, la Càtedra ha convocat beques d'ajuda a activitats de formació, premis de treball de fi de grau i de màster, i un premi d'idees comercials. Al mateix temps, ha organitzat conferències i ha oferit pràctiques en empresa.

Un total de 55 càtedres i aules d'empresa

En l'actualitat, la UPV té 55 càtedres i aules d'empresa. Les primeres van sorgir l'any 1999 i, des de llavors, el Programa de càtedres d'empresa, l'objectiu del qual és potenciar la relació de la comunitat universitària amb l'entorn empresarial, s'ha consolidat com una referència nacional.

I és que el Programa no sols contribueix a la formació de futurs professionals, sinó que, a més, potència la transferència de tecnologia i la generació i difusió de coneixement.

730 supermercats i més de 2.700 milions d'euros de facturació

Consum és la major cooperativa de l'arc mediterrani espanyol. Avui dia, inclou 730 supermercats, entre propis i franquiciats, distribuïts per Catalunya, la Comunitat Valenciana, Múrcia, Castella-la Manxa, Andalusia i Aragó.

L'any 2018 va facturar 2.731,6 milions d'euros, un 8,45% més que l'any anterior, i va obtenir un benefici de 52,2 milions d'euros. Amb més de 3,3 milions de socis clients i 15.363 treballadors, Consum és l'única empresa de distribució amb el Certificat d'empresa familiarment responsable (Efr).

Finalment, cal destacar que, l'any 2018, la cooperativa va rebre el segell Top Employers, que la reconeixia, per sisè any, com una de les millors empreses d'Espanya per a treballar, segons la consultora Top Employers Institute.


Més informació

Notícies destacades


10 noves empreses emergents 10 noves empreses emergents
StartUPV continua incorporant talent al seu ecosistema emprenedor
Del 16 d'octubre al 21 de novembre Del 16 d'octubre al 21 de novembre
La UPV exposa "ANCA. Una experiència de creació col·lectiva 1989-1994"
Accions Marie Sklodowska-Curie Accions Marie Sklodowska-Curie
S'obri la convocatòria d'Innovative Training Networks. 530 milions en beques dirigides a la formació inicial de personal investigador a l'estranger
Projecte Dieper Projecte Dieper
La UPV participa en el desenvolupament d'un nou motor de baix consum i alta eficiència que redueix més d'un 80% l'emissió de partícules contaminants
Actriu... i investigadora clau per a les comunicacions sense fil Actriu... i investigadora clau per a les comunicacions sense fil
El mural dedicat a Hedy Lamarr tanca amb brillantor el projecte Murals Interactius Dones de Ciència
Class Central Ranking Class Central Ranking
Tres MOOC de la UPV (Basic Spanish 2: One Step Further; Excel: fonaments i eines, i Introducció a la inversió borsària), entre els 100 millors del món

EMAS upv