Meló d'Or d'Ontinyent

Un estudi realitzat per personal investigador del COMAV-UPV potencia la qualitat visual i nutritiva d'aquesta varietat única

[ 18/09/2019 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l'Institut de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV), està duent a terme un estudi exhaustiu sobre el Meló d'Or d'Ontinyent, una varietat única en el món.

Entre els principals resultats obtinguts fins al moment, l'estudi ha posat de manifest els secrets de la seua excepcional qualitat: la gran dolçor i l'alta capacitat de conservació. Al seu torn, el projecte permetrà millorar la qualitat visual i nutritiva d'aquesta varietat valenciana.

L'equip del COMAV de la UPV treballa en aquesta investigació des del passat mes d'abril, amb la col·laboració de la secció hortofructícola de la Cooperativa d'Ontinyent. Finançat per la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, l'estudi es va iniciar amb l'avaluació dels materials utilitzats pels agricultors locals, en un total de quatre varietats, tant en condicions de cultiu convencional com ecològic, permetent determinar la variabilitat dels materials utilitzats.

Una radiografia completa del producte

"A partir d'ací", destaca Salvador Soler, coordinador de l'estudi, investigador del COMAV de la UPV i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN-UPV), "hem seleccionat aquells materials que permetran obtenir-ne de nous amb més qualitat, potenciant encara més aquesta varietat única en el món".

En la seua anàlisi, l'equip investigador de la UPV fa una radiografia completa del Meló d'Or, una varietat que es caracteritza per presentar mates molt compactes, adaptades al cultiu en secà, i que destaquen per l'intens color groc dels fruits, l'alt nivell de conservació (més de 4 mesos) i l'elevada dolçor (de 13 a 17 graus Brix, paràmetre amb el qual es mesura aquesta propietat en els aliments). A més, ha conclòs també que es tracta d'una varietat molt recomanable per a sistemes de producció ecològica i en condicions d'estrès hídric.

Marca de qualitat de la CV

En el marc del projecte, es durà a terme, així mateix, la sol·licitud de registre del Meló d'Or d'Ontinyent com a varietat de conservació, la qual cosa permetrà salvaguardar els interessos dels agricultors enfront de la possible utilització d'aquesta varietat de meló per empreses de llavors.

A més, el grup investigador de la UPV ha desenvolupat un Reglament de qualitat del Meló d'Or d'Ontinyent amb el qual es pretén sol·licitar a la Generalitat Valenciana la marca de qualitat CV per a aquest tipus de meló.

L'objectiu del projecte és valorar aquesta varietat tradicional de meló, potenciant el seu cultiu per part dels agricultors de la Vall d'Albaida, especialment d'Ontinyent i, si és possible, d'altres localitats limítrofes.

Un producte únic cultivat, avui dia, per tan sols cinc agricultors

El Meló d'Or d'Ontinyent és un producte únic cultivat a les terres de secà del municipi d'Ontinyent, situat a la comarca valenciana de la Vall d'Albaida. Aquests melons són excepcionals, no sols per l'intens color groc i la forma regular, sinó també pel sabor. Aquesta qualitat és el resultat del seu cultiu en règim de secà i dels contrastos de temperatura propis del clima de la comarca, a més del saber fer dels agricultors d'Ontinyent, que han seleccionat durant segles les varietats cultivades.

El Meló d'Or d'Ontinyent, del qual es té constància documentada des del 1424, es cultiva amb tècniques tradicionals, des de març-abril, fins a juliol, agost i setembre, moment en què s'arrepleguen els fruits. No obstant això, pot conservar-se fins a Nadal, i fins i tot fins a Pasqua, d'ací la seua denominació popular valenciana de meló de tot l'any.

La secció hortofructícola de la Cooperativa d'Ontinyent és l'encarregada de la seua comercialització sota la marca comercial Meló d'Or, propietat de l'Ajuntament d'Ontinyent. No obstant això, en l'actualitat, només produeixen aquest tipus de meló a Ontinyent cinc agricultors, dels quals dos estan incorporats a un sistema de producció ecològica.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC