Guardonat per la SIF

José María Araque, estudiant del Màster en Enginyeria Industrial, rep el premi al millor TFG pel disseny i la fabricació del monobuc de fibra de carboni de l'FSUPV-04

[ 12/09/2019 ]

De menut ja jugava amb eines i maquinària. José María Araque Andreu sempre havia somiat ser enginyer. Actualment, als 23 anys, cursa el Màster en Enginyeria Industrial de la Universitat Politècnica de València (UPV) i acaba de ser guardonat per la Societat d'Enginyeria de Fabricació (SIF) amb el premi al millor treball de fi de grau (TFG) pel disseny i la fabricació d'un monobuc de fibra de carboni per al monoplaça FSUPV-04 de l'escuderia universitària FSUPV Team.

El projecte, realitzat com a TFG en Enginyeria en Tecnologies Industrials, va ser presentat al certamen pel seu tutor, Juan Antonio García Manrique, professor del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials de la UPV i responsable acadèmic de l'FSUPV.

"Com que el meu TFG es basava en l'àmbit de la fabricació, va veure que tenia potencial i va decidir presentar-lo. Al final, hi hem guanyat", afirma somrient José María, que va arreplegar el premi a Madrid, durant aquest estiu, coincidint amb la vuitena edició de la Manufacturing Engineering Society International Conference (MESIC) que organitza la SIF.

L'objectiu: optimitzar la geometria per a la suspensió de l'FSUPV-03

"Tot comença utilitzant el disseny de l'FSUPV-03?, aclareix. "Ja tenia bones característiques geomètriques per a la suspensió, però volíem optimitzar aquesta geometria i que, a més, tinguera uns criteris d'ergonomia adequats per al pilot".

Una vegada adequada la geometria del monoplaça, Araque va fer simulacions en materials compostos per validar-ne les propietats estructurals. "Vam poder avaluar diferents dissenys i diferents composicions dels materials i les capes de fibra de carboni, a fi d'intentar arribar als més lleugers", recorda.

Generació Espontània

L'FSUPV Team és un projecte integrat en Generació Espontània -el programa a través del qual la UPV promou les activitats extraacadèmiques dels estudiants en esdeveniments internacionals- que disputa la competició mundial de Formula Student des de fa sis anys. L'objectiu principal d'aquest campionat és la fabricació i el disseny d'un monoplaça amb el qual es puga competir i avaluar-ne l'enginyeria, la capacitat i la velocitat en pista respecte a altres universitats d'arreu del món.

Cada any, nous desafiaments

Per a aconseguir-ho, l'equip s'enfronta, cada any, a nous reptes en l'àmbit de l'enginyeria. Un dels darrers ha sigut millorar el xassís i augmentar la quantitat de fibra de carboni emprada en el bòlid. "L'objectiu final era passar a un monobuc complet. El meu projecte va ser el pas intermedi que va posar-ne les bases", assenyala el jove enginyer.

"El que pretenia era integrar part dels components de seguretat obligats per normativa", concreta. Entre aquests components hi ha una part tubular d'acer molt pesada: "Havíem d'integrar-la en el monobuc de fibra de carboni perquè es poguera reduir el pes tot conservant les característiques de rigidesa". Gràcies al seu disseny, l'escuderia va superar el desafiament de minimitzar el pes global del monoplaça mantenint la seguretat exigida i millorant, d'aquesta manera, el comportament dinàmic del cotxe en pista.

Grans èxits... amb el seu projecte integrat

No debades, els bòlids posteriors, amb el seu prototip incorporat, han aconseguit nombrosos triomfs. L'any 2017, l'FSUPV-04 va aconseguir el títol de campió absolut al circuit d'Assen (Països Baixos) i, mesos després, va aconseguir un històric tercer lloc a la FSAE de Michigan (Estats Units), la carrera més veterana de la competició.

Ara mateix, l'FSUPV-04 es troba exposat, fins al 22 de setembre, en la mostra "Cultura Politècnica. Habitar el present, construir el futur", exposada al Museu de les Ciències (Ciutat de les Arts i les Ciències, València).

D'altra banda, l'FSUPV-05 va obtenir l'any passat una meritòria setena posició a Hockenheim Ring (Alemanya), la cita coneguda per ser la més important i exigent del campionat, amb la qual cosa aconseguí ser el millor espanyol del torneig.

No satisfets amb tot el que havien aconseguit fins llavors, l'FSUPV Team ha seguit la seua projecció ascendent aquest darrer estiu, en què ha passat a enfrontar-se als més grans del món, i ha assolit fites com el seu extraordinari segon lloc a Montmeló i la cinquena plaça a Hockenheim.

La meta de la seua carrera

José María Araque va entrar al taller de l'FSUPV Team quan estudiava el segon curs del grau, i va ocupar el càrrec de coordinador de xassís en quart. A més, va ser director de l'FSUPV Academy, en què va organitzar més de 300 nous ingressats a la UPV per preparar-los per a formar part de l'equip.

En l'actualitat, tot i que continua els estudis a l'Escola Europea d'Enginyers en Enginyeria de Materials (EEIGM) de Nancy (França), Araque continua sent assessor de l'escuderia. La meta de la seua carrera, reconeix, és trencar-se el cap "dissenyant nous prototips que canvien la història de l'enginyeria".

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny