DEMETER

L'IB3-UPV lidera un projecte de realitat virtual i neurociència per a avaluar i millorar la capacitat de lideratge en les empreses

[ 12/09/2019 ]

Aprofitar tot el potencial de la realitat virtual i la neurociència per a avaluar i millorar la capacitat de lideratge en les empreses. Aquest és l'objectiu de DEMETER, un projecte d'investigació liderat per la Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l'Institut d'Investigació i Innovació en Bioenginyeria (I3B), i en el qual participen també les empreses Neurosteps i Quatechnion.

Mariano Alcañiz, director de l'Institut I3B-UPV i coordinador del projecte, explica que, en un món cada vegada més globalitzat, 'les empreses requereixen persones que no sols estiguen qualificades per a la seua posició, sinó que també siguen capaces de liderar els integrants dels seus equips i orientar-los cap a una visió i un objectiu comuns. DEMETER permetrà una anàlisi molt més fiable i objectiva de la capacitat de lideratge de les persones, i ajudarà a potenciar les seues habilitats de lideratge, amb l'objectiu de millorar el seu rendiment i, en darrer terme, els resultats de l'empresa".

Avaluació oculta

L'equip del projecte ha desenvolupat un primer prototip de sistema d'avaluació que permet mesurar i entrenar, de forma personalitzada, cadascun dels processos implícits cerebrals que determinen un estil de lideratge o un altre.

"L'obtenció de mètriques es duu a terme sota un paradigma d'avaluació oculta i utilitzant mesures psicofisiològiques i senyals cerebrals per a l'obtenció de processos de respostes cerebrals no conscients relacionades amb l'estil de lideratge del participant", afig Alcañiz. Entre altres valors, el sistema DEMETER ofereix informació com ara el nivell d'empatia del treballador, la capacitat de pensament lateral o l'autoregulació.

Recreació de situacions reals

El sistema situa els participants en entorns virtuals que recreen situacions de la seua vida diària professional. Aquests entorns permeten mesurar, de forma transparent, diversos patrons de comportament relacionats amb el lideratge.

Per a l'avaluació, el prototip desenvolupat pels investigadors de la UPV integra cascos de realitat virtual sense fil junt amb diferents sensors d'electroencefalografia, així com uns altres que permeten mesurar l'activitat electrodermal o el ritme cardíac i sistemes de seguiment de la mirada (eye tracking) integrats.

Aquestes tecnologies permeten obtenir un conjunt de neuromètriques personals que ajuden a conèixer molt millor el potencial de cada treballador i a saber on cal incidir per a millorar les seues competències de lideratge.

Els processos actuals, "ineficients, subjectius, esbiaixats i no predictius"

"Els processos actuals de selecció de personal i entrenament de capacitats són subjectius, no són predictius, són ineficients i estan esbiaixats. Per això, és absolutament necessari un canvi de paradigma en la formació empresarial, que ha de passar per una avaluació precisa i la formació individual ajustada de cada individu, a fi de potenciar les seues habilitats en la presa de decisions. I és a aquest canvi de paradigma que respon DEMETER", conclou Alcañiz.

Presentat als Estats Units

El sistema DEMETER va ser presentat durant el mes d'agost passat per Alcañiz en el congrés anual de l'Academy of Management, que va tenir lloc a Boston (Estats Units).

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla