- -
UPV
 

Premi Talgo a la Innovació Tecnològica

Un projecte del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica UPV permet reduir els costos de manteniment i augmentar la velocitat dels trens AVE

[ 11/09/2019 ]

L'experiència dels operadors ferroviaris i dels quasi dos milions de passatgers que mensualment viatgen als trens d'alta velocitat (AVE) podria veure's millorada substancialment gràcies al projecte d'un equip del Centre d'Investigació d'Enginyeria Mecànica (CIEM) de la Universitat Politècnica de València (UPV).


Es tracta d'un sistema que ha sigut reconegut per la Fundació Talgo amb el Premi a la Innovació Tecnològica i que, si s'aplicara, reduiria els costos de manteniment de les infraestructures ferroviàries i augmentaria la velocitat de circulació dels trens AVE.


Una millora en el disseny de la catenària


Dotada amb 20.000 euros de premi, la innovació reconeguda pel jurat en la 17a convocatòria d'aquest guardó és una eina que optimitza la geometria de la catenària, infraestructura que transmet, a través del pantògraf, l'energia elèctrica que impulsa els trens.


En moviment, els trens exerceixen una força que provoca vibracions en la catenària, a més d'una oscil·lació que, si és massa elevada, pot produir un tall en la transmissió d'energia i, per tant, la pèrdua de velocitat de circulació. En el disseny de les catenàries es duen a terme simulacions per a intentar mantenir aquesta vibració sota control. El que proporcionen el codi i els algorismes desenvolupats durant la investigació de la UPV és una manera de resoldre aquestes simulacions en molt menys temps.


Quatre anys d'investigació


El nou sistema és el resultat dels quatre anys de treball del tècnic superior d'investigació al CIEM Santiago Gregori Verdú en la seua tesi, dirigida per Manuel Tur Valiente i Javier Fuenmayor Fernández, professor i catedràtic, respectivament, del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials de la UPV.


"És una eina ben útil per al dissenyador de catenària", explica Gregori, "perquè pot optimitzar la posició de certs elements, la geometria, l'altura de certs cables... a fi que la interacció amb el pantògraf resulte tan bona com siga possible".


Un guardó que incentiva millores en la seguretat, la qualitat o els costos del transport ferroviari


El premi Talgo a la Innovació Tecnològica, lliurat a la seu del Consell Superior d'Investigacions Científiques, a Madrid, incentiva investigadors de les diverses àrees relacionades amb el sector a portar a terme projectes, estudis i innovacions tècniques i tecnològiques que contribuïsquen a la millora de la seguretat, la qualitat o els costos del servei i el transport ferroviari.


Més informació

Notícies destacades


Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
El proyecto LIFE Renaturwat celebra el Día Mundial del Agua con una iniciativa que mejora la biodiversidad y la conservación de los humedales artificiales
Premi de la Ribera Premi de la Ribera
El doctor por la UPV Joan Borràs, premiado por el Ayuntamiento de Algemesí por un trabajo enmarcado en su tesis doctoral
Proyecto europeo LIVESEEDING Proyecto europeo LIVESEEDING
La UPV trabaja en nuevas semillas ecológicas de pimiento blanco, zanahoria morada y coliflor adaptadas al cambio climático
La gran aportación de la Universidad Pública La gran aportación de la Universidad Pública
Las universidades públicas valencianas generan casi 50.000 puestos de trabajo y elevan el salario medio de la Comunitat un 11%



EMAS upv