Acròstic del segle XI

Gabriel Songel avança 3 segles la referència més antiga coneguda al sant calze de la catedral de València

[ 09/09/2019 ]

Un estudi de Gabriel Songel, catedràtic de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha localitzat la referència més antiga coneguda fins a la data al sant calze de la catedral de València.

Es tracta d'un acròstic -joc de lletres- trobat en el manuscrit que conté el reliquiari de Sant Joan de la Penya, que està datat en el segle XI. D'aquesta manera, aquest nou descobriment avança més de 300 anys la primera referència al grial valencià, "ja que fins a 1399, moment en què Martín l'Humà el reclama al monestir de Sant Joan de la Penya, no apareix en cap document", recorda Songel.

Amb motiu de la coronació de Pere I d'Aragó

Segons explica el catedràtic de la UPV, l'acròstic es va escriure en el segle XI amb motiu de la coronació de Pere I d'Aragó, esdevinguda en 1094. En concret, es tracta de paraules compostes amb les lletres del text, seguint un esquema geomètric, que esmenten Calis Lapis Exilis al costat de la relació de relíquies guardades en el monestir d'Osca.

En el seu estudi, Songel va descobrir l'esquema geomètric per deducció i semblança amb les composicions de les marques dels reis i emperadors de l'època, i els laberints visuals contemporanis on s'amagaven els noms dels autors o dels qui havien encarregat la còpia. La connexió geomètrica més directa són les signatures papals anomenades Bene Valete, que es concentren en un logograma compost de lletres entorn de la N.

"És, per tant, una citació implícita i una referència directa al fet que el calze de pedra preciosa es trobava a Osca, seguint amb la tradició laurentina. De fet, un altre dels acròstics relaciona al papa Sixt amb Sant Lorenzo i Huesca, o a personatges com Donato Abad o el mateix papa Urbà II", detalla Songel.

Segueix la llei de Tschichold

El text ha sigut estudiat per experts en còdexs, ja que es troba inserit en un glosarium del segle XI. "El sorprenent és que la imatge del text no s'havia publicat fins ara. El còdex es troba en l'Arxiu de la Reial Acadèmia de la Història a Madrid", afig Songel.

Amb l'accés a l'original i les còpies digitals, el professor Songel va analitzar la composició "perfecta" de l'impaginado que segueix la llei descoberta pel dissenyador gràfic Tschichold en els anys 50 del segle XX.

Un altre de les "sorprenents troballes" és que el reticle que organitza els blocs de text conté amb total exactitud el disseny del Sant Calze, tal com el coneixem avui dia. "Aquesta circumstància corroboraria que el calze ja s'havia compost sobre la copa original en el segle XI", destaca l'autor de l'estudi.

La investigació ha sigut revisada per experts en codicologia, com l'acadèmica Elisa Ruiz García, de la Reial Acadèmia de la Història; Daniel Benito, catedràtic d'Història de l'Art de la Universitat de València i conservador del Museu del Patriarca de València; i els canonges de la Catedral de València Jaime Sancho i Juan Miguel Díaz, membre aquest últim de la Pontifícia Comissió Bíblica Internacional i degà de la Facultat de Teologia Sant Vicent Ferrer de València.

Els seus estudis, pròximament publicats en l'obra El calze revelat

L'estudi ha sigut desenvolupat en els dos últims anys i ja es troba en el registre de propietat intel·lectual. Juntament amb les anteriors investigacions ja publicades parcialment pel professor Songel, serà inclòs en el llibre El calze revelat, que pròximament veurà la llum publicat per l'editorial valenciana Tirant lo Blanch, primera editorial científica espanyola segons el Ministeri d'Educació en el seu últim rànquing.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local