1a videoconferència hologràfica amb 5G

La UPV converteix València en la capital mundial de l'àmbit en acollir tant el Global 5G Event com el congrés EuCNC2019

[ 18/06/2019 ]

"La 5G és una evolució important per als telèfons mòbils, però està cridada a ser revolucionària en molts sectors de la indústria. I aquesta revolució és la que podrem conèixer durant tota la setmana a València", destaca Narcís Cardona, director de l'institut iTEAM de la Universitat Politècnica de València (UPV) i president del comitè tècnic i organitzador tant del Global 5G Event com del congrés EuCNC2019, els dos esdeveniments que han convertit València, des d'ahir i durant tota la present setmana, en la capital mundial de la 5G.

De fet, la setmana ahir va començar en gran. No en va, després de la inauguració oficial del Global 5G Event (que va ser a càrrec de Colin Willcock, president de la 5G Infrastructure Association; Francisco Mora, rector de la UPV; Federico Ruiz, director de l'Observatori Nacional de 5G; Antonio Fernández-Paniagua, secretari general de Planificació i Gestió de l'Espectre Radioelèctric del Govern d'Espanya, i Carolina Pascual, consellera d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana), el Palau de Congressos va acollir la primera videoconferència hologràfica mundial en 5G SA (autònoma, és a dir, totalment independent de la 4G, la qual cosa implica més i millor connectivitat, xarxes més fiables, connexions flexibles i adaptables a l'entorn, baixa latència i més disponibilitat d'objectes connectats), desenvolupada per les multinacionals ZTE i Orange.

A més, des d'ahir ja poden veure's a València nombroses aplicacions innovadores més, com un robot industrial amb 5G, que permetrà comprovar in situ les possibilitats d'aquesta tecnologia en el maneig de robots industrials; una cova de realitat virtual immersiva, o el VehicleConnectatCampus5G, un cotxe autònom conduït a distància amb tecnologia de 5G. Tots aquests projectes han sigut desenvolupats per personal investigador de la UPV -pertanyent als instituts iTEAM, ai2 i I3B- i les multinacionals ZTE i Orange, i per al seu desenvolupament han rebut finançament dels fons FEDER de la Comunitat Valenciana.

Desplegament de 5G per a emergències

Entre les demostracions de la 5G, dimarts a la vesprada, a la Marina de València, a l¿edifici Veles e Vents, es podrà presenciar una demostració de desplegament ràpid d'emergències amb 5G. Un helicòpter, drons i ambulàncies es connectaran a la seua xarxa i permetran una ràpida resposta a la situació d'emergència simulada.

Aquests elements es coordinaran entre si i enviaran imatges en 360º que el públic podrà veure amb ulleres de RV i un videomosaic (video wall). Des de l'edifici de recepció de benvinguda, s'observarà tota l'àrea del port, per la qual cosa es podrà seguir la demostració en viu des d'aquest punt. Aquesta demostració està liderada per Nokia Bell Labs a Espanya, i es desenvoluparà amb la col·laboració de la Policia Nacional, Hispasat, Cellnex, uTEK i ValenciaPort.

Demà dimecres, destaca l'experiència #informatius5G, en la qual Orange, ZTE i RTVE, amb la col·laboració de la UPV, mostraran la transmissió de notícies en temps real durant l'esdeveniment amb l'ús d'una càmera d'HD connectada directament a la 5G.

Novetats que van molt més enllà de la telefonia mòbil

A més d'aquests casos d'ús, totes les empreses participants en els esdeveniments mostraran les seues últimes aplicacions i desenvolupaments tecnològics de 5G, novetats que van molt més enllà del sector de la telefonia mòbil.

Com explica Cardona, si mirem la 5G únicament a través dels beneficis per al telèfon intel·ligent, estarem veient una part molt petita del que aquesta tecnologia suposarà per a la nostra societat. "Si alguna cosa distingeix la 5G de generacions anteriors de xarxes mòbils és que està dissenyada per a comunicar amb extrema fiabilitat i immediatesa màquines, robots, vehicles, drons, sensors i qualsevol dispositiu electrònic..., i també el telèfon mòbil".

"Tot això ho podrem comprovar en tots dos esdeveniments, que han convertit València i Espanya en focus de referència internacional, en punt de trobada per a les més destacades personalitats del món d'un àmbit en el qual, a més, podrem començar a veure com la 5G revolucionarà el nostre sector productiu i, en definitiva, la nostra societat", conclou Cardona.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC