Sant Calze

Manuel Zarzo, investigador de la Universitat Politècnica de València, aporta nous indicis de la seua possible autenticitat

[ 18/04/2019 ]

Manuel Zarzo, professor d'estadística aplicada a la Universitat Politècnica de València (UPV), ha publicat recentment un estudi, en el qual ha col·laborat el Centre Espanyol de Sindonologia, que aporta nous indicis sobre l'autenticitat del Sant Calze de la catedral de València, "és a dir, sobre la hipòtesi que aquest calze fóra l'empleat per Jesús de Natzaret en l'Últim Sopar; concretament, la copa superior d'àgata, perquè la peça intermèdia i el peu són d'època medieval", explica el mateix Zarzo.

En la seua investigació, el professor Zarzo ha realitzat un descobriment que considera inèdit, una cita de l'Apocalipsi (capítol 15, versicle 2) que suposadament concorda amb les característiques de la copa d'àgata.

Translúcid, no transparent

"Es tracta del versicle següent: "vaig veure una espècie de mar transparent marbrat de foc" (versió de la Bíblia del nostre poble). En lloc de 'transparent', una traducció més fidel al text grec original seria dir 'hialí', terme que significa 'translúcid', apunta Zarzo.

Segons explica el professor de la UPV, el poble jueu designava amb el nom propi mar un enorme recipient de bronze amb forma semiesfèrica situat a l'atri de l'antic temple de Jerusalem: "D'aquesta manera, la cita en qüestió de l'Apocalipsi podria interpretar-se com un recipient semiesfèric translúcid marbrat de foc", afirma.

L'investigador de la UPV assenyala que aquesta descripció es correspon raonablement amb la copa d'àgata del Sant Calze, perquè té forma de mar i "encara que no ho semble, és bastant translúcida i adquireix una tonalitat ataronjada quan s'il·lumina des de l'interior, amb una certa semblança a una flama de foc, en distingir-se bandes en vertical de color marró-rogenc alternades amb d'altres de més clares".

L'autor de l'Apocalipsi, de l'escola joànica

Els resultats d'aquesta investigació han sigut publicats recentment en la revista Cauriensia i en Cuadernos de Teología. Segons aquest investigador valencià, es tracta d'un dels indicis més ferms que donen suport a l'autenticitat del Sant Calze, perquè l'autor de l'Apocalipsi pertany a l'escola joànica fundada per l'apòstol Sant Joan, qui va ser testimoni de l'Últim Sopar.

Per a defensar la vinculació del Sant Calze amb l'Apocalipsi, el professor Zarzo ha realitzat una exhaustiva exegesi d'aquesta cita (Ap 15,2), estudiant com va ser interpretada en els primers segles del cristianisme i en l'època moderna. "El context on s'insereix aquest versicle és coherent amb la interpretació d'aquest recipient en forma de mar com un calze eucarístic", afirma Zarzo.

A més, l'investigador de la UPV ha estudiat una cita molt similar que esmenta igualment "una espècie de mar translúcid" (Ap 4,6), i que suposadament podria al·ludir a un altre recipient en forma de mar que, en aquest cas, podria ser una pila baptismal.

Orfebreria

El professor Zarzo també suggereix que alguns elements de l'orfebreria del Sant Calze podrien estar inspirats en el capítol 4 de l'Apocalipsi. És el cas dels quatre cèrcols en forma de roda esgrafiats en la peça intermèdia del calze, just davall de la copa d'àgata, que podrien simbolitzar els tetramorfs esmentats en aquest llibre de la Bíblia. "Aquesta representació apareix il·lustrada en diversos comentaris de l'Apocalipsi que circulaven pel nord de la península en època medieval", apunta Zarzo.

D'altra banda, aquest investigador suggereix que les 24 perles al peu del Sant Calze podrien simbolitzar els 24 ancians amb vestidures blanques i corones d'or asseguts al voltant del tron celestial que es descriuen en el text bíblic.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny