4.500 euros en premis

L'Aula d'empresa CEMEX-Sostenibilitat de la UPV reconeix els millors treballs finals de grau i màster

[ 18/02/2019 ]

L'Aula d'empresa CEMEX-Sostenibilitat de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha lliurat els seus premis, relacionats amb la sostenibilitat i el medi ambient, als millors treballs final de grau i final de màster. Aquests guardons, amb dotació econòmica, reconeixen els estudis més destacats defensats a la UPV durant el curs acadèmic 2017-2018.

Com generar electricitat en un llogaret africà aïllat

El primer premi en l'apartat de màsters, dotat amb 1.000 euros, ha correspost a Paula Bastida Molina, pel seu treball realitzat en el Màster Universitari d'Enginyeria Industrial.

El projecte, diu Paula, "ha consistit en el disseny i optimització d'un sistema híbrid renovable que utilitza energia solar, eòlica i biomassa per a alimentar un llogaret de Masitala (Malawi) que està aïllat de la xarxa elèctrica. Hem intentat implementar un sistema que permeta generar electricitat de manera renovable sense utilitzar el sistema elèctric convencional".

Aquest llogaret va cridar-li l'atenció en conèixer que un dels habitants havia construït un molí de vent utilitzant restes de rodes de bicicleta i altres deixalles i ho va fer gràcies a un llibre que havia trobat en una biblioteca.

"Sense saber anglès, idioma en què estava escrit el llibre, va aconseguir fabricar un aerogenerador menut molt rudimentari, amb el qual va poder generar electricitat i transportar aigua perquè el seu poble no morira de set", apunta Paula Bastida.

Plantes de la tomaca més resistents

D'altra banda, en la categoria de millor treball final de grau, dotat també amb 1.000 euros de premi, el guardó ha sigut per a Alejandro Torres Moncho, titulat en Biotecnologia.

Alejandro conta que l'objectiu del treball era "aconseguir que les plantes de la tomaca pogueren emetre uns compostos volàtils que augmentaren la resistència al bacteri Pseudomonas syringae sense la utilització de productes químics ni la necessitat que les plantes foren transgèniques". Aquesta malaltia de la planta de la tomaca, explica Alejandro, "està estesa per tot el món i afecta el rendiment de la planta i provoca pèrdues econòmiques".

Més premiats

En total, l'Aula CEMEX-Sostenibilitat ha lliurat sis premis, tres en cada categoria. En el cas dels premis als millors treballs de finalització de màster, el segon premi, dotat amb 750 euros, ha sigut per a Ángel Agüero Rodríguez, pel treball realitzat en el Màster Universitari en Enginyeria, Processament i Caracterització de Materials.

El tercer premi, dotat amb 500 euros, ha recaigut en Mikel Imizcoz Aramburu, pel seu treball en el Màster en Química Sostenible.

Quant als treballs de final de grau, el segon premi, dotat amb 750 euros, ha correspost a María Isabel Todeschini Picazo, titulada en Enginyeria Química. El tercer, amb 500 euros de dotació, s'ha atorgat a Marta Iglesias Castelló, pel treball realitzat en el Grau en Enginyeria de l'Energia.

En l'acte de lliurament dels guardons, el director d'operacions de la regió de Levante Norte de Cemex, Juan Charqueo García, ha afirmat que aquests premis "reforcen la línia de CEMEX de lluitar per la sostenibilitat en promoure estudis que poden ajudar a limitar la utilització de recursos naturals, no solament a les nostres fàbriques, sinó en qualsevol part".

D'altra banda, el director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de la UPV, Jorge García-Serra, ha destacat la diversitat de treballs presentats a la convocatòria de premis: "El medi ambient és transversal i a la UPV és molt fàcil treballar junts des de les diferents escoles".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla