valenciaparcsdebarri.es

Una iniciativa de l'ETSA-UPV acosta al públic els més de 200 parcs de barri de la ciutat de València

[ 04/12/2018 ]

Millorar els parcs de barri de València. Aquest és el propòsit amb el qual ha nascut la plataforma web valenciaparcsdebarri.es, una iniciativa promoguda des de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la Universitat Politècnica de València (ETSA-UPV) que compta amb el suport i la col·laboració de l'ajuntament a través de la Delegació de Parcs i Jardins.

Aquesta web, fruit de diversos anys de treball, representa una finestra oberta als ciutadans i usuaris de l'espai públic, gràcies a la qual poden conèixer, opinar i valorar els parcs que utilitzen diàriament. A més, aquesta plataforma permet la localització, l'accés a informació i la valoració dels més de 200 parcs de barri repartits per tota la ciutat de València.

Poc reconeguts i amb deficiències, però molt utilitzats

"Són parcs poc reconeguts", afirma Ana Portalés, professora del departament d'Urbanisme UPV, "i en molts casos tenen deficiències funcionals, de disseny, de materialitat, d'il·luminació, etcètera. No obstant això, presenten un elevat grau d'ús diari per un ampli espectre de població (xiquets en edat escolar, pares, cuidadors, gent gran, passejadors de gossos, etc.). Per això és important conèixer com s'utilitzen els parcs i les necessitats dels usuaris, per a millorar la qualitat d'aquests".

De grandària reduïda (entre 1.000 i 15.000 m²), els parcs de barri estan presents en tota la ciutat i constitueixen un conjunt de xicotets focus d'ús diari. Segons Portalés, "València disposa de 218 parcs de barri, la superfície agregada dels quals suma prop del milió de metres quadrats, equivalent a la superfície del Jardí del Túria. Són escenaris de vida urbana dels barris, on es fomenten les relacions socials".

Origen de la iniciativa

En el projecte participa un equip multidisciplinari integrat per investigadors i docents vinculats a la UPV, i experts en urbanisme, paisatge, botànica, jardineria, sociologia, sostenibilitat, planejament i història urbana. La iniciativa, impulsada pels professors del departament d'Urbanisme Ana Portalés, Vicente Colomer i David Urios, va sorgir en el curs 2011-2012, plantejada com a tema docent en l'assignatura Urbanística 1 del grau en Fonaments d'Arquitectura.

Portalés ho explica així: "Partint d'una metodologia d'anàlisi centrada en la importància de l'ús social i el programa funcional d'aquests espais, es va iniciar una investigació enfocada a analitzar el grau d'ús, el perfil dels usuaris, els horaris, les activitats i el grau de satisfacció dels usuaris dels parcs. Fruit d'aquesta investigació s'ha creat la plataforma web, que ofereix a la ciutadania informació dels parcs de barri de València, i permet als usuaris opinar i valorar els que utilitzen diàriament".

La pàgina web inclou diversos continguts: localització i dades bàsiques dels parcs de barri de València, documentació docent de propostes realitzades per l'alumnat de la UPV i una finestra oberta a l'opinió. D'aquesta forma, es persegueix difondre l'activitat investigadora, implicar l'alumnat, millorar els projectes dels parcs de barri i servir de canal d'informació bidireccional amb l'ajuntament.

Una constel·lació de vida urbana, exposada fins al 4 de gener

Al seu torn, Portalés, Colomer i Urios han comissariat l'exposició "València, parcs de barri, una constel·lació de vida urbana", que segons la primera té com a objectiu "traure de l'anonimat aquests espais i posar de rellevància la importància dels parcs de barri com a infraestructura verda en el conjunt de la ciutat. A través d'una maqueta, es mostren les gènesis i l'evolució d'aquests parcs i la seua relació amb els barris com a àrees d'influència".

"De manera audiovisual", prossegueix Portalés, "s'inclou la seqüència de les imatges aèries dels parcs de barri de la ciutat, i també s'analitza la morfologia d'aquests espais a través de planimetries d'una selecció de parcs. Finalment, s'intenta transmetre la importància dels parcs de barri com a escenaris de vida urbana a la ciutat, i s'hi inclouen entrevistes a diferents usuaris dels parcs, així com imatges fotogràfiques que reflecteixen l'activitat humana dels parcs de proximitat".

L'exposició "València, parcs de barri, una constel·lació de vida urbana" romandrà oberta al públic fins al 4 de gener de 2019 en l'Almodí de València.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla