Up!Steam

Mentoria per a universitàries i estudiants amb la finalitat de continuar fomentant vocacions científiques

[ 21/11/2018 ]

Fermament compromesa des de fa anys amb el foment de les vocacions científiques en els més menuts i, sobretot, en les més menudes, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha presentat aquest migdia, sota el guiatge del seu rector, Francisco Mora, i la presidenta del seu Consell Social, Mónica Bragado, la primera edició d'Up!Steam.

Es tracta d'un projecte realitzat en col·laboració amb la Reial Acadèmia d'Enginyeria que persegueix aproximar la ciència, la tecnologia, l'enginyeria, l'art i les matemàtiques (àmbit conegut com STEAM, que n'és la sigla en anglès) i incentivar les vocacions per aquestes carreres en xiquetes, xiquets i joves, d'una forma divertida i creativa.

Dues fases

La iniciativa consta de dues fases: un programa de mentoria per a enginyeres sènior i júnior (mentores i mentees, respectivament) i un certamen dirigit a estudiants d'educació secundària obligatòria (ESO), de 12 a 16 anys, de la província de València.

El primer generarà un punt de trobada entre professionals destacades i universitàries dels últims cursos de grau o màster en enginyeria de la UPV, que els permetrà compartir, durant quatre mesos, vivències i inquietuds en el trànsit al mercat laboral.

Pel que fa al concurs, en aquest cas, seran les mateixes mentees (enginyeres júnior), les qui mentoren l'alumnat formant un equip per col·legi. L'objectiu és dissenyar un prototip d'aplicació social perquè xiquetes i xiquets aprenguen a fer enginyeria divertint-se i imaginant, i adquirisquen al mateix temps habilitats com el treball en equip, la disciplina, la motivació i la superació, tot això a través d'entretinguts reptes.

Pal·liar el doble dèficit com a objectiu

Aquesta iniciativa s'emmarca en la voluntat de la UPV de contribuir efectivament a pal·liar el doble dèficit existent en l'actualitat. D'una banda, la societat demanda urgentment més perfils tècnics. I d¿una altra, és innegable que, avui dia, hi ha una preocupant bretxa de gènere en les titulacions tècniques, tant als Estats Units (on un recorregut pels principals centres d'investigació el 2014 va evidenciar una proporció de 3 a 1 en favor del personal masculí) com a Europa (el Reial Institut de Tecnologia de Suècia, una de les universitats tecnològiques de major prestigi del continent, té tan sols un 32,3% d'investigadores sobre el total).

Experimenta, CiènciaLab, Setciències... nombroses iniciatives prèvies a la UPV

Amb Up!Steam, la UPV fa un pas més en la suma d'esforços en aquest sentit, en el qual disposa ja d'una llarga trajectòria d'iniciatives que inclouen, per exemple, Experimenta, tot un programa cientificotecnològic amb 25 activitats adaptades a l'edat (de 3 a 14 anys) dels aproximadament 2.000 xiquetes i xiquets participants; CiènciaLab, un conjunt de tallers per a estudiants de primària impartits per personal docent de la UPV; Setciències, la sèrie de microespais de televisió produïts per la UPV per a infants de 3 a 8 anys, o Dibuixa la Ciència per Nadal, el certamen dirigit a fills i filles de personal i alumnat de la UPV, que celebra enguany la sisena edició.

A aquestes activitats genèriques, la UPV fa anys que n'afegeix d'específiques a la recerca de vocacions femenines, com la sèrie Valentinas, celebracions com el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, o la Nit de la Investigació, el programa de televisió Un día en el laboratorio con... (que narra l'activitat de cinc investigadores de la UPV), o el suport al Technovation Challenge (concurs tecnològic per a xiquetes i adolescents de 10 a 17 anys) i al Curiosity Machine.

Pots enviar els teus dubtes i consultes sobre aquesta iniciativa a l'adreça de correu electrònic: upsteam@upv.es

Notícia en UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom