A guanyar l'or

El 2016 va fer història a Boston. Avui l'iGEM de la UPV torna a intentar-ho amb una màquina capaç d'imprimir a l'ADN d'un bacteri

[ 22/10/2018 ]

Fa dos anys, l'equip iGEM de la UPV va fer història en la competició de biologia sintètica organitzada pel Massachusetts Institute of Technology (MIT), en guanyar una medalla d'or i dos premis especials. Per aquell temps, participaven 306 equips de tot el món i només tres van quedar per davant de la Universitat Politècnica de València al podi. Ara, deu alumnes més de la UPV aspiren a repetir aquella increïble gesta.

Amb aquesta finalitat disposen de Printeria, una màquina capaç d'imprimir a l'ADN d'un bacteri, una mini factoria de la grandària d'una caixa de sabates amb la qual aquest dimecres 24 viatgen a Boston. Ara com ara, està pensada com una poderosa eina didàctica, artística i com un sistema d'automatització de processos de laboratori. Però a mitjà termini, podria servir fins i tot per a imprimir insulina a casa.

I és que els bacteris són els organismes més abundants del planeta. Podem trobar bacteris a tots els hàbitats terrestres i aquàtics: en aigües calentes, en deixalles radioactives, a les profunditats del mar o a l'interior de l'escorça terrestre. I gràcies al treball que han desenvolupat aquests deu alumnes de la UPV, en un futur no gaire llunyà, podrem també modificar-les de forma casolana amb Printeria, un artefacte tan senzill com una impressora domèstica.

Més aspirants que mai

En aquesta ocasió, l'iGEM UPV s'enfronta a 340 equips, un 10% més que el 2016. Per descomptat, repeteixen tots els rivals de primer nivell: Harvard, Yale, Oxford, MIT, Cambridge, Imperial College de Londres, Columbia, Sant Diego, ETH Zurich, Stanford, Munich, Delft, UCLA, Sorbona, Aalto... 78 aspirants són nacionals i la resta procedeixen de tots els racons del planeta. I, encara que la competició és genuïnament nord-americana, la presència xinesa és majoritària: un de cada tres equips viatja sota el pavelló del país asiàtic.

Les xifres d'aquest certamen internacional aclaparen: s'espera la presència de més de 4.000 persones entre alumnes participants, instructors (300), jutges (100), desenes de persones voluntàries, representants d'empreses i públic en general. Per això s'anomena la Giant Jamboree (quedada gegantesca). Per albergar tanta gent curiosa de la synbio (biologia sintètica), l'organització ocuparà pràcticament les 38 sales i els 6.650 m2 disponibles del Centre de Convencions Hynes, un dels més grans de Massachusetts.

Cinc dies de competició

Del 24 al 28 d'octubre, els equips exposaran el seu treball i respondran a les preguntes de personal expert, competidors, empreses del sector i públic visitant. I seguint el precís cronograma assignat, un a un, presentaran el seu projecte al gran auditori davant la mirada de jutges i resta de rivals.

Al final dels cinc dies, els equips tornaran al lloc d'origen amb una medalla sota el braç. Per a aspirar a la més cotitzada, la d'or, han de complir uns exigents requisits, i per a aconseguir un dels premis grans, és necessari demostrar una qualitat excepcional.

Especial iGEM

Com ja va passar amb la Hyperloop Pod Competition celebrada al mes de juliol, la UPV dedicarà un especial de la web a la crònica diària de la competició de biologia sintètica més important del planeta. Del 24 al 28, anirem explicant els progressos d'aquest equip de la UPV de Generació Espontània i la seua gran aventura americana. Presta atenció a www.upv.es els canals socials d'iGEM UPV (TW, FB e IG) i els nostres canals en Twitter, Instagram i Facebook.

.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local