ABET, EUR-ACE o Euro-Inf

37 títols impartits per la Universitat Politècnica de València han rebut l'acreditació internacional de qualitat

[ 12/09/2018 ]

37 títols impartits per la Universitat Politècnica de València (UPV), entre graus i màsters, han rebut l'acreditació internacional de qualitat (ABET, EUR-ACE o Euro-Inf). La xifra, d'enorme consideració, no ha deixat d'augmentar des que, en 2012, la institució que dirigeix Francisco Mora obtinguera els seus primers reconeixements.

Els últims a incorporar-se a aquesta llista són els següents deu títols de la UPV, que han sigut acreditats per la Comissió d'Acreditació d'Enginyeria d'ABET:

- Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural

- Màster Universitari en Enginyeria Agronómica

- Grau en Enginyeria Civil

- Màster Universitari en Enginyeria de Camins, Canals i Ports

- Grau en Enginyeria Aeroespacial

- Màster Universitari en Enginyeria Aeronàutica

- Grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials

- Màster Universitari en Enginyeria Industrial

- Grau en Enginyeria de Tecnologies i Serveis de Telecomunicació

- Màster Universitari en Enginyeria de Telecomunicació

Com ha explicat el vicerector d'Estudis, Qualitat i Acreditació de la UPV, Eduardo Vendrell, aquestes acreditacions "mantenen a la UPV en una línia de qualitat comparable amb altres universitats de referència". De fet, atenent al nombre de certificacions obtingudes, la institució "es troba entre les primeres universitats espanyoles i, a més, ha sigut una de les pioneres".

Aquestes acreditacions són voluntàries i estan emmarcades, com ha recordat, "en el Pla Estratègic de la nostra institució, on s'especifica que la UPV ha d'intentar que els seus títols siguen reconeguts internacionalment".

Procés d'acreditació

El procés d'acreditació requereix sotmetre als títols, graus i màsters, a avaluacions periòdiques dutes a terme per agències de qualitat independents. Similar en tots els casos, comença amb una sol·licitud per part de la universitat i inclou informes d'autoavaluació i una visita al centre per part de l'equip acreditador, i finalitza amb la valoració i decisió de l'agència.

"És un procés llarg i costós perquè involucra a centres, professorat, personal... i que evidencia com fem les coses", ha apuntat el vicerector d'Estudis, Qualitat i Acreditació de la UPV. A més, es tracta també de "un procés que permet revisar, avaluar i millorar la qualitat dels nostres programes".

En tot cas, subratlla Vendrell, "el més significatiu és que aquests reconeixements doten als egressats de la UPV d'un nivell acadèmic, en els àmbits de l'Enginyeria i la Informàtica, que compleix els màxims estàndards de qualitat exigits internacionalment, amb els quals poden accedir a l'àmbit laboral".

Garanteix l'adquisició de coneixements i capacitats

Un programa acreditat per una agència de qualitat garanteix a l'egressat que, una vegada finalitzats els estudis, ha adquirit els coneixements i les capacitats necessàries per a exercir la professió d'acord amb els criteris fixats per l'organització avaluadora.

A més d'atorgar-los d'una major projecció internacional, "aquesta acreditació permet als ocupadors contractar a egressats que estan ben preparats i compleixen els estàndards d'aquestes agències".

L'acreditació ABET

ABET és una organització no governamental sense ànim de lucre reconeguda pel Consell d'Acreditació per a l'Educació Superior (CHEA). Actualment, acredita més de 3.800 programes en al voltant de 750 institucions d'educació superior de 31 països.

El segell ABET assegura que els programes compleixen amb els estàndards necessaris per a garantir que els graduats estan perfectament preparats per a incorporar-se a àrees que lideren la innovació i les tecnologies emergents, i s'anticipen a les necessitats de benestar i seguretat de la societat. En definitiva, és un aval internacional que aquests programes proporcionen als seus estudiants una educació de qualitat.

A tot el món, el procés de revisió entre parells d'ABET és àmpliament respectat perquè afig un valor fonamental als programes acadèmics en les disciplines tècniques, on la qualitat, la precisió i la seguretat són de summa importància. Per aquest motiu, moltes de les institucions d'educació de primer nivell en el món aspiren a aconseguir el seu segell d'excel·lència.

Desenvolupat per membres de les associacions professionals, l'avaluació posa el focus en l'experiència i aprenentatge dels estudiants. Els processos d'acreditació d'ABET analitzen els plans d'estudi, el personal acadèmic i d'administració i els serveis, les instal·lacions i el suport institucional. Les seues revisions estan a càrrec d'equips de professionals altament qualificats de la indústria, la universitat i el govern, amb experiència en les disciplines d'ABET.

El segell EUR-ACE

La Xarxa Europea per a l'Acreditació en Enginyeria, European Network for Engineering Accreditation (ENAEE), es va crear l'any 2006 i, juntament amb el seu segell acreditador, l'EUR-ACE, va sorgir davant la necessitat de comptar amb la garantia que els enginyers egressats en universitats europees estaven sent correctament preparats per a exercir la seua professió. Es tracta d'una acreditació creada a nivell continental, però el seu àmbit és internacional.

L'etiqueta de qualitat Euro-Inf

Finalment, des de l'any 2009, la Xarxa Europea de Garantia de la Qualitat en l'Educació de la Informàtica, European Quality Assurance Network for Informatics Education (EQAINE), s'encarrega d'avaluar i assegurar la qualitat i transparència dels programes universitaris que imparteixen coneixements en informàtica. Creada a partir del Projecte Euro-Inf, és l'encarregada d'expedir l'etiqueta de qualitat Euro-Inf.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC