Una mirada etnogrāfica al cinema dels 60

Conferència a càrrec de l'historiador i crític, Jorge Antonio Fernández

Nicolás Guillén Landrián i Sara Gómez. Una mirada etnogràfica al cinema dels 60

L'historiador i crític, Jorge Antonio Fernández, actual director del Museu Nacional de Belles arts de Cuba, impartirà una conferència al Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV). Sota el títol, “Nicolás Guillén Landrián i Sara Gómez. Una mirada etnogràfica al cinema dels 60”, aquesta xarrada “és un homenatge a dos grans cineastes, iniciadors de l'escola del documental cubà”.

Obres clàssiques del documental cubà

Realitzador, pintor i poeta, Nicolás Guillén Landrián “sempre es va considerar a si mateix un revolucionari”. Va treballar en l'Institut Cubà d'Art i Indústria Cinematogràfics de Cuba (ICAIC), com a assistent de producció i director de documentals entre 1962 i 1972. No obstant això, la major part de les seues obres van ser censurades, per la qual cosa molt poques van arribar a exhibir-se. No obstant això, per la qualitat de la seua producció és considerat un dels més grans documentalistes cubans.

També, Sara Gómez. Qui fora la primera directora de cinema ICAIC, va morir jove, amb tot just 32 anys. Malgrat això, la seua obra perdura. Realitzada en blanc i negre, en ella aborda els prejudicis racials, la discriminació, la marginalitat i les seues conseqüències per a les famílies. Els temes i problemes que va triar, el tractament que els va donar i l'originalitat del seu enfocament la van situar llavors en l'avantguarda i hui, en el context de la societat actual, molts dels seus missatges resulten contemporanis.

“Nicolás Guillén Landrián i Sara Gómez. Una mirada etnogràfica al cinema dels 60”, conferència a càrrec de l'historiador i crític, Jorge Antonio Fernández, el dimarts, 26 d'octubre, a les 18.00 hores, en el Saló de Graus del Campus de Gandia.

(25/10/2021)