Metamaterial acústic per a la reducció del soroll en llançaments de coets espacials

Investigadors del Campus de Gandia treballen amb l'ESA

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents a l'Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC), Institut d'Instrumentació per a Imatge Molecular (i3M), Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada (IUMPA) i al Departament de Mitjans Continus i Teoria d'Estructures, treballen des de l'any 2019 en el projecte Launch Sound Level Reduction, finançat per l'Agència Espacial Europea (ESA).

L'investigador i professor del Campus de Gandia, Víctor Sánchez, lidera aquest projecte per part de la UPV i en el qual també participen la Universitat Politècnica de Madrid, Le Mans Université i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), així com l'empresa valenciana COMET Enginyeria SL., que és el contractista principal del projecte per a l'ESA.

L'objecte principal del projecte, que s'estendrà fins a gener de 2022, és “el disseny, la fabricació i la caracterització d'un prototip de metamaterial acústic, capaç d'absorbir gran part de l'energia acústica en la base de llançament de coets”, ha indicat Rubén Picó, investigador de l’IGIC.

Els elevats nivells de pressió acústica experimentats pels coets espacials durant l'enlairament són deguts, entre altres factors, a la reflexió de les ones de so, generades pels motors que impulsen el coet, en la plataforma de llançament. “El camp acústic generat és tan intens que provoca vibracions en el coet que poden produir desperfectes, tant en la càrrega transportada, habitualment satèl·lits, com en l'instrumental del coet”. Per aquesta raó, s'estudia “l'ús d’un metamaterial dissenyat per a absorbir quasi el 100% de l'energia acústica incident”.

Per a això, José Manuel Requena, Màster en Enginyeria Acústica que imparteix el Campus de Gandia i membre de l’IGIC durant la seua participació en el projecte, ha desenvolupat un prototip del metamaterial. “Per al seu disseny s'han utilitzat eines numèriques de simulació. La concepció s'ha fet mitjançant injecció de plàstic ABS en un motle d'alumini, del qual s'han obtingut 1.600 peces posteriorment assemblades per a formar un panell. La caracterització acústica del prototip s'ha dut a terme en la cambra anecoica del Campus de Gandia”.

Requena té una àmplia experiència en activitats tècniques i de laboratori. Va començar la seua carrera professional en 2005 i ha treballat com a tècnic d'equips electrònics per a aplicacions d'àudio i instal·lacions permanents. Actualment, desenvolupa la seua tasca en l’i3M.

Col·laboració del Campus de Gandia amb l'ESA

Amb anterioritat al projecte Launch Sound Level Reduction, els investigadors del Campus de Gandia han participat en altres dos projectes finançats també per l'ESA: el projecte Sonic Crystals for Noise Reduction at the Launchpad i el projecte Acoustic Noise Reduction Methods for the Launch Pad. En aquest últim, Iván Herrero, titulat en Ciències Ambientals i Màster en Enginyeria Acústica pel Campus de Gandia, va desenvolupar la seua tesi doctoral “Mètodes de reducció de soroll acústic per a la plataforma de llançament”, defensada en 2020.

Peu de fotografia: José Manuel Requena, investigador de l'i3M

(13/10/2021)