KM3NeT

Investigadors del Campus de Gandia participen en la construcció del major telescopi de neutrins

Investigadors del Grup d'Acústica aplicada per a la detecció d’astropartícules, pertanyent a l'Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) participen en el telescopi de neutrins KM3NeT/ARCA, que ja té operatives sis unitats de detecció.

Entre la instrumentació desplegada, “s'han emplaçat tres emissors acústics del sistema de posicionament, dissenyats en la UPV i construïts en col·laboració amb l'empresa valenciana Mediterráneo Señales Marítimas”, ha explicat el professor Miquel Ardid. Per a qui “l'èxit d'aquesta campanya demostra la capacitat tecnològica del KM3NeT en el desplegament ràpid de línies i per a completar el detector durant els pròxims anys”.

Sobre KM3NeT

Situat en la mar Mediterrània a una profunditat de 3.500 metres i a uns 80 quilòmetres de la costa de Capo Passero, a Sicília, el telescopi ARCA -al costat d'ORCA, situat davant de la costa de Tolón, a França- permetrà als científics identificar fonts astrofísiques de neutrins d'alta energia, així com estudiar-ne les propietats.

Una vegada finalitzada la construcció, el detector KM3NeT/ARCA formarà una xarxa de més de dues-centes unitats de detecció. Cadascuna d'aquestes unitats, consistent en una línia vertical de 700 metres d'altura, alberga 18 mòduls equipats amb detectors de llum ultrasensible que registren els febles flaixos de llum generats en les interaccions dels neutrins en les profunditats de la mar Mediterrània.

En l'actualitat, sis línies de detecció operen en el que es considera el nucli inicial del telescopi de neutrins KM3NeT/ARCA. Juntament amb les línies ja instal·lades i prenent dades en l'emplaçament d'ORCA, l'observatori KM3NeT té una sensibilitat comparable a la del seu predecessor, ANTARES. “És el primer telescopi submarí de neutrins amb 12 línies, porta operant més d'una dècada en les profunditats del Mediterrani demostrant la viabilitat de la tècnica i obrint una nova finestra a l'univers a través de la detecció de neutrins. KM3NeT constitueix la nova generació, amb objectius més ambiciosos i un rang d'energies més ampli”.

Col·laboració internacional

KM3NeT ha sigut inclòs en la llista de projectes d'alta prioritat seleccionats pel Fòrum d'Estratègia Europea d'Infraestructures d'Investigació (ESFRI). Hi col·laboren més de 250 investigadors de 50 instituts científics de tot el món, i el grup d'investigació de l’IGIC de la UPV a Gandia ha tingut un paper important en la construcció del telescopi “amb responsabilitat en el sistema de calibratge de posicionament acústic i amb sensors d'orientació. També col·labora en l'anàlisi de dades del detector, sobretot en els estudis de cerca de matèria fosca. I, a través de la unitat mixta UPV-Institut Espanyol d'Oceanografia (IEO) es realitzen estudis de monitoratge acústic del medi marí”.

A escala nacional, també participen en el projecte l'Institut de Física Corpuscular, la Universitat de Granada i l'Institut de Ciències de la Mar.

Fotografia cortesia KM3NeT
(04/05/2021)