INVOLVE

Integració dels ODS per a millorar la gestió del canvi climàtic

Investigadors del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) participen en el projecte “Integration of sustainable development goals in universities for better climate change management (INVOLVE)”, que té com a finalitat construir una estratègia per a l'assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), transformant un centre d'educació superior a Egipte en un campus ambientalment sostenible. En el projecte col·laboren -a més d'universitats egípcies- universitats d'Eslovènia, Espanya, Itàlia i Portugal.

Pel que respecta a la participació espanyola, l'equip liderat pel director de l'Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) i professor del Campus de Gandia, Jaime Lloret, és l'encarregat "d'analitzar la contribució de les universitats en els ODS. El que es persegueix és “enfortir el paper de les universitats en l'assoliment dels ODS ambientals, mitjançant la millora de les seues capacitats de governança organitzacional, establint o perfeccionant instal·lacions operatives necessàries per a la implementació de pràctiques innovadores”.

Implementació dels ODS ambientals

L'Assemblea General de les Nacions Unides va adoptar el setembre de 2015 l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, un pla d'acció a favor de les persones, el planeta i la prosperitat que planteja 17 ODS amb 169 metes de caràcter integrat i indivisible, abastant les esferes econòmica, social i ambiental.

En l’àmbit ambiental, s'insta a prendre mesures per a combatre el canvi climàtic i els seus efectes; conservar i utilitzar de manera sostenible els oceans, mars i recursos marins; protegir, restaurar i promoure la utilització sostenible dels ecosistemes terrestres; combatre la desertificació, detindre i revertir la degradació de la terra i frenar la pèrdua de diversitat biològica.

Egipte, com molts altres països, està sotmés a condicions climàtiques diverses i extremes. Aquesta situació incontrolada afecta negativament, augmentant la freqüència i la intensitat del clima calorós i les sequeres.

En el marc del projecte INVOLVE s'abordarà la vinculació entre l'estat ecofriendly de les inversions territorials integrades i la implementació de la dimensió ambiental a Egipte. No obstant això, la falta de consciència dels ODS i els impactes negatius de no implementar-los, especialment els relacionats amb el tema ambiental entre la societat, dificulta el treball. Per la qual cosa, es promou la conscienciació i consecució dels ODS a través de diversos plans de formació específica per part dels experts europeus.

Campus ambientalment sostenibles

Per a la consecució del seu objectiu, INVOLVE desenvoluparà l'estratègia per a la governança i la gestió de les universitats a Egipte, atesa la posició que ocupa la Universitat en la societat i el seu paper fonamental en l'assoliment dels ODS. Des del Centre de Desenvolupament Sostenible (COSUDE) es proporcionarà les habilitats necessaries per a abordar els ODS ambientals i millorar la gestió del canvi climàtic. “El programa inclou una fase de recollida de dades i d’altres per a implementar en paral·lel. D'altra banda, s'establirà un pla de qualitat per al seguiment i l'avaluació dels campus ambientalment sostenibles desenvolupats en el projecte”.

(13/04/2021)