LIVESEED

Un projecte pioner en l'àmbit internacional cerca potenciar l'ús de llavor ecològica en els cultius europeus

[ 25/04/2018 ]

Millorar, mitjançant la promoció de l'ús de llavor ecològica i l'impuls de nous programes de millora genètica, el rendiment i la competitivitat del sector ecològic europeu de fruites, hortalisses i cultius extensius.

Aquest és l'objectiu de LIVESEED, un ambiciós projecte europeu entre els socis del qual es troba la Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l'Institut de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV) i l'Institut Agroforestal Mediterrani (IAM), i en el qual participa també la Unió de Llauradors.

Adrián Rodríguez Burruezo, investigador del COMAV de la UPV i catedràtic a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN-UPV), afirma que "el nostre principal objectiu és desenvolupar llavor ecològica i material de reproducció comercial adaptats específicament al cultiu ecològic, i promocionar el seu ús".

Reducció del sobreús de moratòries

Actualment, la major part de llavors i el material de reproducció vegetal empleats en producció ecològica estan desenvolupats fonamentalment per a producció convencional i multiplicats en condicions agroecològiques abans de la seua distribució. Fins i tot, segons expliquen des del COMAV de la UPV, s'empra llavor convencional autoritzada per a producció ecològica en virtut de moratòries legals.

Mª Dolores Raigón, catedràtica i investigadora del COMAV de la UPV, assenyala que el projecte pretén "cercar una solució a totes aquestes llacunes de disponibilitat de material vegetal adequat per a la producció ecològica, i reduir així el sobreús de moratòries. El projecte és pioner en l'àmbit mundial i entre els seus objectius, es planteja harmonitzar la implementació de requisits legals per a la llavor ecològica i desenvolupar una base de dades a nivell europeu per a productors i distribuïdors".

Altres beneficis

Així mateix, aquest projecte permetrà millorar els sistemes d'avaluació i selecció de conreus; desenvoluparà noves estratègies d'evolució genètica vegetal i recursos genètics disponibles per al sector ecològic, i engegarà nous grups de treball internacionals per a la millora genètica ecològica dels principals cultius: llegums, cereals, hortalisses, fruiters i farratgers.

"El projecte", assenyala Ana Fita, professora a l'ETSEAMN de la UPV i investigadora també del COMAV de la UPV, "ajudarà a conèixer també les limitacions en el sector de la llavor ecològica i proporcionarà recomanacions legislatives per a la millora del sector".

Participació de la UPV

L'equip de la UPV -integrat per Adrián Rodríguez Burruezo, Mª Dolores Raigón i Ana María Fita, pertanyents al COMAV de la UPV, i Mónica Boscaiu, de l'Institut Agroforestal Mediterrani de la UPV- coordina les activitats de selecció i millora de varietats adaptades als nous reptes del cultiu ecològic.

A més, la UPV lidera el desenvolupament de nou germoplasma útil per a futurs programes de millora vegetal en cultius representatius com solanàcies (pebrera i tomata), brassicàcies (cols, coliflor, bròquil), cereals (blat), llenyoses (pomera) i farratgeres/adob verd (tramús).

Mónica Boscaiu, professora de l'ETSEAMN de la UPV, indica que "també s'estan desenvolupant grups de treball de millora participativa a nivell europeu (investigadors, tècnics, agricultors, distribuïdors) per a l'intercanvi d'experiències, materials i idees que afavorisquen la producció ecològica en tot el continent".

En aquestes activitats participa personal investigador, agricultor i productor de llavor ecològica, i cadenes de comercialització, pertanyents a una desena de països: Espanya, Itàlia, Alemanya, França, Dinamarca, Grècia, Suïssa, Holanda, Portugal i Hongria.

Proves a Espanya

En el marc d'aquest projecte, a Espanya es duran a terme proves d'avaluació i selecció de col·leccions de varietats tradicionals i famílies d'introgressió de solanàcies de diferents punts de la geografia nacional, i es comptarà amb la col·laboració de cooperatives com La Verde (Cadis), la ja esmentada Unió (València), juntament amb agricultors de Múrcia i Catalunya, entre altres.

El personal investigador de la UPV i els agricultors avaluaran el rendiment; la incidència de patògens, i la qualitat visual, organolèptica i nutricional. Aquestes proves inclouran analítiques que es realitzaran al COMAV de la UPV.

Reunió a la UPV

LIVESEED està finançat per la Comissió Europea, a través del programa Horizon 2020 (núm. 727230), i el govern suís. El projecte, que integra més de 40 socis de 18 països, va arrancar al juny de l'any passat i s'allargarà fins al 2021.

Els socis del projecte es reuneixen aquests dies a la UPV per a debatre sobre els resultats del projecte en el primer any i els seus reptes més immediats.

En aquest aspecte, Bram Moeskops, coordinador del projecte amb IFOAM-EU, assenyala: "Estem molt satisfets dels resultats obtinguts a l'inici del projecte, i molt agraïts a la UPV per oferir les seues instal·lacions i un marc tan inspirador per a aquesta reunió. Tots els socis estan contribuint en uns debats extraordinàriament fructífers al llarg d'aquests tres dies. Així mateix, des de la perspectiva europea estem adquirint un ampli coneixement del sector de la llavor ecològica a València i a Espanya en general".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC