Recuperació d'energia d'EGR

La UPV dissenya i patenta una nova tecnologia que redueix les emissions contaminants i el consum dels motors dièsel

[ 13/03/2018 ]

Un equip d'investigadors pertanyents a l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha dissenyat un nou sistema que ajuda a reduir les emissions contaminants dels motors dièsel (anticipant-se a futures normatives més exigents), així com el consum de combustible fins a un 10%.

La clau d'aquest resideix en la incorporació d'una nova tecnologia que és capaç de recuperar l'energia dels gasos de fuita recirculants (EGR) del motor.

Els actuals no compatibilitzen neteja del motor i eficiència energètica

En l'actualitat no hi ha sistemes de recuperació de l'energia dels gasos de fuita recirculants (EGR-ERS) que compatibilitzen la neteja del motor amb l'eficiència energètica.

Els gasos de fuita recirculants (EGR) són una tecnologia molt utilitzada en els motors actuals, i ho serà encara més en les combustions avançades que s'estan desenvolupant per als motors del futur, per la qual cosa aprofitar la seua energia comporta un avantatge més que notable per al rendiment i consum d'aquests.

Adequació a la normativa Euro6 actual

José Ramón Serrano, investigador de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV, afirma que "el sistema que hem desenvolupat permet, a més, reduir tant el monòxid de carboni com hidrocarburs sense cremar, òxids de nitrogen i partícules. S'adequa així a la normativa Euro6 actual i a la futura regulació, que serà més restrictiva, especialment per als motors d'encesa per compressió que utilitzen gasoil com a combustible".

En el seu treball, el personal investigador proposa la localització específica del sistema de posttractament de monòxid de carboni i hidrocarburs sense cremar. Així mateix, determina la distribució de les línies de fuita i admissió, plantejant un ús innovador dels turbogrups.

Com indica Pedro Piqueras, investigador de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV, "com a resultat, s'optimitza la recuperació d'energia de la línia de fuita per a maximitzar la reducció de consum i minimitzar les emissions contaminants".

Especialment dissenyat per a motors de combustió a baixa temperatura

El nou sistema està dissenyat per a motors d'encesa per compressió i, especialment, per a motors de combustió a baixa temperatura, una nova forma de combustió avançada que encara no s'ha generalitzat per les dificultats tècniques que comporta.

La tecnologia desenvolupada pel personal investigador de la UPV permet superar aquestes traves, la qual cosa facilita a les empreses comercialitzar motors de combustió neta de baixa temperatura de forma senzilla.

"Això és així", explica Serrano, "perquè la nostra tecnologia facilita el control de la combustió (a través del control de l'EGR) i l'eficiència energètica en tota la gestió del tràfec dels gasos de fuita pel motor. I perquè aprofitem l'energia tèrmica dels gasos de fuita per a millorar l'eficiència del sistema que possibilita la combustió freda".

En aquest sentit, Antonio García, investigador també de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV, incideix que la combustió a baixa temperatura necessita disposar d'una gran quantitat d'EGR, "d'ací la importància d'extraure la seua energia i lliurar aquest gas fred a l'admissió del motor, la qual cosa repercuteix directament en la reducció de les emissions contaminants".

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera