Projecte AiRT

Investigadors europeus liderats per la UPV dissenyen un dron especialment creat per a la indústria creativa

[ 06/03/2018 ]

Un equip d'investigadors europeus, liderats per la Universitat Politècnica de València (UPV), ha dissenyat un innovador dron especialment ideat per a la indústria creativa (publicitat, cinema, fotografia, etc.) i el seu ús en interiors.

El dron integra un sistema de control de vol completament automàtic i fàcil d'usar, un avançat sistema de posicionament, i una càmera RGB-D que permet la reconstrucció en 3D de l'espai abans dels vols per a la filmació. El desenvolupament d'aquest dron s'emmarca dins del projecte europeu AiRT, liderat per la UPV i finançat pel programa Horitzó 2020.

Virginia Santamarina, investigadora del Departament de Restauració i Conservació de Béns Culturals de la UPV i coordinadora del projecte, indica que porten "ja 12 mesos de treball, i els resultats obtinguts fins a hui han sigut excel·lents, segons la pròpia valoració de la Comissió Europea. Aquest projecte aporta un plus tecnològic de gran rellevància per a la indústria creativa. El dron que estem desenvolupant permetrà fer un pas més en la creació de continguts audiovisuals en facilitar l'enregistrament en interiors amb gran precisió, qualitat i seguretat".

Sistema de posicionament i 3D

Una de les principals novetats del dron dissenyat pels socis d'AiRT és el seu sistema de posicionament interior (IPS). "Un dels principals dèficits dels drons és, actualment, la manca de sistemes IPS precisos, robusts i assequibles. El sistema AiRT va més enllà i permetrà als professionals disposar d'un dron de gran precisió i fàcil de manejar en els vols interiors", apunta Virginia Santamarina.

L'IPS del dron AIRT es basa en la nova tecnologia de ràdio sense fil UWB, idònia per a espais interiors, com explica Jose Luis Poza, investigador de l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (ai2) de la UPV: "Aquest sistema permet millorar la precisió del dron en centímetres i inclou un dispositiu de calibratge automàtic que ajuda a detectar possibles errors i reconfigurar de nou l'equip per al seu vol i enregistrament". El sistema de posicionament precís és necessari perquè el dron puga realitzar el seguiment de les rutes prefixades. Així mateix, el dron pot tenir preconfigurades les accions que haurà de realitzar en cada punt.

D'altra banda, el programari de mapejat 3D integrat en el dron permet reconstruir els espais en temps real a partir de les dades que recopila abans d'iniciar l'enregistrament. Francisco Abad, investigador també de l'ai2-UPV, afirma referent a açò que "la transmissió i visualització de la imatge és en temps real. Per tant, l'usuari pot moure's per l'entorn capturat per a estudiar detalladament les diferents àrees de l'escena mentre es realitza el vol de reconeixement".

9 maneres de vol

Una altra de les novetats del projecte és la incorporació de fins a nou maneres de vol diferents, que brinden als usuaris diversos graus de llibertat, des de vol manual fins a vol totalment autònom, passant per diverses maneres de vol intermedis configurables.

Açò permet que el dron puga adaptar-se dinàmicament a les condicions del vol. "I encara que el sistema AiRT ha sigut dissenyat pensant en les necessitats de les indústries creatives", indica Blanca de Miguel, professora del Departament Organització d'empreses de la UPV, "el seu disseny permet el seu ús en altres sectors en els quals un dron d'interior pot ser d'utilitat".

Demostració i avaluació en un entorn real

Després de la validació tècnica de tots els seus components, el següent pas serà la demostració i avaluació de les prestacions del dron en un entorn real. María de Miguel, professora del Departament Organització d'Empreses UPV, assenyala que "aquestes proves es realitzaran en el Museu de les Ciències Príncep Felipe. Una vegada que la demostració haja finalitzat i els resultats s'hagen processat, el sistema AiRT es presentarà oficialment a la indústria, la qual cosa ajudarà al llançament del dron en el mercat europeu".

En el projecte participen el Microclúster de Recerca Globalització, Turisme i Patrimoni de la VLC/Campus Internacional -integrat per investigadors del Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals, el Departament Organització d'Empreses i ai2 de la UPV- juntament amb empreses europees de primer nivell en el sector, com Pozyx (Bèlgica), AeroTools-UAV (Espanya) i Clearhead (Regne Unit). El projecte AiRT conclou al juny d'enguany.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local