Connectivitat funcional

Un estudi UPV-UMH-CSIC conclou que la ingesta excessiva d'alcohol augmenta l'establiment d'automatismes comportamentals

[ 07/02/2018 ]

Un estudi desenvolupat per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), en col·laboració amb la Universitat Miguel Hernández d'Elx (UMH) i l'Institut de Neurociències d'Alacant -centre mixt de la UMH i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC)-, conclou que el consum excessiu d'alcohol altera el balanç funcional en el cervell (desconnecta les regions corticals mentre augmenta el seu acoblament amb regions subcorticals com l'estriat, importants per a la motivació) i l'establiment d'hàbits de conducta.

L'objectiu d'aquest estudi, realitzat en models animals, era determinar les regions cerebrals que més afectades resulten per una ingesta excessiva d'alcohol. Així mateix, els investigadors van analitzar també l'evolució del teixit cerebral durant un període d'abstinència, així com després del subministrament de fàrmacs utilitzats actualment en teràpies per a tractar l'alcoholisme.

Comprendre per a diagnosticar i tractar

David Moratal, investigador del Centre de Biomaterials i Enginyeria Tissular (CBIT) de la UPV, explica que "els trastorns per consum d'alcohol constitueixen un important problema de salut pública. Comprendre les alteracions de la xarxa cerebral resulta de gran importància per a diagnosticar i desenvolupar estratègies de tractament el més eficaços possibles".

En el seu estudi, com indica Santiago Canals, de l'Institut de Neurociències d'Alacant (UMH-CSIC), van analitzar models amb un consum excessiu d'alcohol, utilitzant per a açò imatges de ressonància magnètica funcional. "El nostre objectiu era identificar alteracions funcionals en xarxes cerebrals desencadenades pel consum d'alcohol. Per a açò, estudiem l'activitat cerebral abans d'aquest consum, després d'un període perllongat consumint, i en estat d'abstinència".

Disminució de control executiu i flexibilitat comportamental

De l'anàlisi de les imatges obtingudes per ressonància magnètica, els investigadors van concloure que la connectivitat funcional en les xarxes corticals, motora-sensorial, parietal, retrosplenial i cíngol prefrontal, disminueix a causa del consum d'alcohol, mentre que la connectivitat entre la xarxa prefrontal-cingolada i l'estriatal augmenta de forma molt significativa.

"En general", afigen Moratal i Canals, "els nostres resultats suggereixen que la ingesta excessiva d'alcohol disminuiria el control executiu i la flexibilitat comportamental, i augmentaria l'establiment d'hàbits i automatismes comportamentals".

Els resultats d'aquest estudi van ser presentats en el marc de la Conferència Internacional de la IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, celebrada a Corea del Sud.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial