L'intèrpret de la matèria

Una exposició de la Fundació Bancaixa recorre els 30 anys de trajectòria de l'escultor valencià i professor de la UPV Vicente Ortí

[ 10/01/2018 ]

El Centre Cultural Bancaixa acull, fins al pròxim 25 de febrer, l'exposició Vicente Ortí. L'intèrpret de la matèria, una mostra que recorre, a través de mig centenar de les seues obres, la trajectòria del sensacional escultor valencià i professor de la Universitat Politècnica de València (UPV), a la qual dirà adéu aquest 2018.

Per al creador, la mostra suposa "un comiat i un reconeixement al treball realitzat", primer en pedra, més endavant en fusta i marbre, i finalment en ferro. "Ara que sóc més major, si em cau un tros de ferro no passa res. Si és de pedra...", bromeja el professor d'Escultura de la Facultat de Belles Arts UPV.

Al llarg de la seua trajectòria artística, Vicente Ortí ha exposat el seu treball en nombrosos espais de ciutats com València, Barcelona, Madrid, Valladolid, l'Havana, Nova York, Miami, Mont-real i Basilea, entre moltes altres. A més, la seua obra ha rebut els màxims reconeixements per part de l'Escola de Belles Arts de Sant Carles de València i la de San Fernando de Madrid.

"Una translació del seu estudi d'art"

L'escriptor Martí Domínguez, comissari de la mostra, explica que l'exposició és "una translació del seu estudi d'art. He cercat reflectir la sensació que jo vaig tenir la primera vegada que vaig entrar en ell, d'un caos de percepcions, fins i tot de sons, perquè quan treballa és impressionant per a un estudiós de l'art".

Per al comissari, la mostra és "molt autèntica", ja que ?està creada sobre un model que existeix". No en va, per exemple, "la taula dels guerrers és la del seu propi estudi".

Amb el títol de l'exposició, L'intèrpret de la matèria, s'ha volgut definir la "capacitat especial que ell té per a traure l'ànima d'aqueix tros de pedra, de ferro, d'aqueixa vella aixada oxidada que transforma... Realment, és espectacular".

La relació de l'art amb l'aïllament provocat per la seua sordera

A l'hora de valorar la seua obra, Martí Domínguez considera que "no ha sigut suficientment estudiada la relació entre la seua sordera i el treball realitzat com a artista". Per al comissari, existeix un vincle evident entre la pèrdua d'audició d'Ortí, conseqüència d'una meningitis quan comptava amb 9 anys d'edat, i el "aïllament" que ha marcat la seua obra.

"Si no haguera viscut aqueixa situació traumàtica, possiblement no haguera desenvolupat aqueix contacte amb els materials, no s'haguera sentit tan aïllat i haguera tingut qualsevol professió liberal, o fins i tot haguera triat algun camí més religiosos, com algun dels seus germans".

L'horari de visita de la mostra, situada en la Plaça Tetuán 23 de València i de lliure accés, és de dilluns a dissabte, entre les 10 i les 14 h i de 17 a 21 h. Els diumenges, també estarà oberta al públic, únicament, en horari matinal.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla