Projecte SWICCA

L'IEAMA-UPV desenvolupa una nova metodologia que revisa l'impacte del canvi climàtic en les conques hídriques

[ 09/01/2018 ]

Un equip d'investigadors pertanyents al Grup d'Enginyeria de Recursos Hídrics (GIRH) de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient (IEAMA) de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat una nova metodologia que permet conèixer l'impacte del canvi climàtic en les conques hídriques i ajuda tant a millorar la seua gestió com a fer front als períodes de sequera.

Aquest nou mètode es basa en l'ús d'informació procedent de diferents agències climàtiques europees. Els investigadors ho han aplicat ja en la conca del Xúquer, en un estudi les conclusions del qual han sigut publicades en la revista Science of The Total Environment.

Combina models hidrològics, estocàstics i de gestió

Sara Suárez (IEAMA-UPV), explica que "el nostre principal punt d'interès era conèixer la previsibilitat de la sequera i l'escassetat d'aigua en la conca del riu Xúquer i, d'aquesta forma, proporcionar una representació general de l'estat del sistema en diferents escenaris de canvi global. Així, es podrien articular mesures d'adaptació en funció de la previsió dels diferents models".

D'aquesta manera, a través d'una nova metodologia que combina models hidrològics, estocàstics i de gestió, s'ha avaluat l'impacte del canvi climàtic sobre la conca del Xúquer.

"En aquest model", prossegueix la investigadora de l'IEAMA-UPV, "hem inserit les dades europees que ens han proporcionat les agències de serveis climàtics i les que hem obtingut nosaltres a escala de conca. Hem realitzat una correcció prèvia de les dades proporcionades mitjançant la comparació de les proporcionades per a dates històriques amb les dades mesurades. Aquesta correcció deduïda de les dades històriques s'ha aplicat a les prediccions dels RCM (Models Climàtics Regionals, per la seua sigla en anglès) per a l'horitzó de 2039, i les prediccions han sigut tractades mitjançant un model d'anàlisi de la gestió de la conca i mètodes estadístics per a obtenir una estimació del risc del sistema en aquest horitzó".

Prediccions que modifiquen l'optimisme anterior quant al futur del Xúquer

Després d'aplicar el nou mètode, els resultats obtinguts en els diferents models determinen pronòstics molt variats respecte a l'impacte del canvi climàtic en la conca del Xúquer. D'altra banda, és sabut que en el Xúquer es van començar a manifestar problemes de disminució de recursos a partir dels anys 80 que podrien relacionar-se amb el canvi climàtic. No obstant açò, la majoria de les previsions futures mostren escenaris més optimistes dels plantejats per altres estudis basats en aquesta disminució de recursos.

Aquesta diferència pot ser deguda al fet que la informació continguda en els RCM no reflecteix aquesta disminució de recursos en el Xúquer (denominada en determinats àmbits tècnics com a Efecte 80).

"La conca del Xúquer es caracteritza per una marcada reducció en els cabals naturals al llarg dels últims 30 anys, mostrant clarament l'existència de dos períodes (abans i després dels anys 80), en els quals es comprova una significativa diferència entre els seus cabals analitzats. Aquests canvis en el clima no es reflecteixen en els RCM per a la conca del Xúquer, la qual cosa pensem que podria ser la raó dels resultats optimistes", explica la investigadora de la UPV.

Per aquest motiu, la investigadora de l'IEAMA-UPV proposa incidir en l'anàlisi d'aquest canvi abans i després dels anys 80, ¿amb la finalitat de millorar l'ajust dels RCM amb les dades més realistes, i obtenir resultats fiables per a la presa de decisions".

El desenvolupament d'aquesta innovadora tècnica s'engloba dins del projecte europeu SWICCA, que cerca potenciar la col·laboració entre els proveïdors de dades amb investigadors i experts en clima, i aquests, a més, amb els usuaris i gestors de l'aigua de tota Europa.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla