Stratolloon

Jorge Sancho, alumne de l'ETSED-UPV, guanya el Desafiament CV ESNC 2017 amb un innovador sistema d'aterratge per a experiments espacials

[ 08/11/2017 ]

Stratolloon, l'innovador sistema d'aterratge per a experiments espacials ideat per Jorge Sancho Muñoz, estudiant del Grau en Enginyeria Aeroespacial en la Universitat Politècnica de València (UPV), ha guanyat el Desafiament Comunitat Valenciana del Concurs Europeu de Navegació per Satèl·lit (ESNC) 2017.

A més, Stratolloon ha sigut inclòs entre els 10 projectes més innovadors de tota Europa en la final del concurs, celebrada hui a Tallin (Estònia).

Un 70% dels actuals globus estratosfèrics perden la seua càrrega útil

Tal com explica el jove estudiant guardonat, en l'actualitat, els globus estratosfèrics utilitzats per a estudis espacials incorporen la seua càrrega útil -ja siga una càmera, sensors, etc.- en una caixa equipada amb un paracaigudes.

"En arribar a certa altitud, el globus explota", indica Sancho. "Si el paracaigudes funciona bé, no hi ha problema. Però, ara per ara, en el 70% dels casos no és així, de manera que el globus -i els equips que transporta- acaben estavellant-se contra el sòl i inhabilitant-los per a altres experiments".

4 xicotets motors, hèlixs i un sistema de pilot automàtic substitueixen al paracaigudes

Per a evitar aquest i altres problemes -com que puguen estavellar-se contra avions o altres objectes-, Sancho ha ideat un sistema d'aterratge per a aqueixes càrregues útils pioner i amb un potencial d'aplicació "enorme" en el sector.

La clau és la substitució del paracaigudes per quatre xicotets motors, hèlixs i un sistema de pilot automàtic que permet a l'usuari guiar al globus perquè aterre en el punt exacte desitjat.

"D'aquesta manera, cau al sòl de forma totalment controlada i segura, la qual cosa garanteix la integritat dels equips embarcats i la possibilitat de reutilitzar aquests laboratoris espacials tantes vegades com vulguem", apunta Sancho.

Stratolloon és, per tant, el primer sistema en el món que garanteix l'aterratge controlat de les càrregues útils des del sòl a l'òrbita baixa de la Terra i viceversa. A més, incorpora també una aplicació de monitoratge que roman activa durant tot el vol i aporta dades de la missió en temps real, incloses l'altitud i la posició, a partir de GNSS (sistema global de navegació per satèl·lit), IMU (unitat de mesurament inercial), baròmetres i sistemes d'ultrasò.

Stratolloon és capaç d'aconseguir temps de vol de fins a diverses setmanes, en les quals recopila dades en manera creuer i, durant més de 30 minuts, en manera d'aterratge, la qual cosa li permet fer-ho en llocs allunyats del punt de llançament.

"Un orgull per a l'ETSED-UPV"

Al concurs es van presentar un total de 321 projectes de tota Europa, dels quals solament 10 van arribar a la final, la qual cosa augmenta si cap el valor de l'assoliment de l'estudiant de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny.

El seu director, Enrique Ballester, ha afirmat que, "per a la nostra Escola, és un orgull comptar amb alumnes com Jorge Sancho, un exemple més, dins del grup EUROAVIA, de l'èxit de desenvolupar les competències transversals en projectes que milloren la formació reglada".

El Concurs Europeu de Navegació per Satèl·lit premia els millors serveis, productes i innovacions que utilitzen la navegació per satèl·lit en la vida quotidiana. El seu objectiu, a llarg termini, és enfortir la competitivitat d'Europa amb solucions espacials d'alta tecnologia a escala mundial.

La coordinació del Concurs Europeu de Navegació per Satèl·lit a la Comunitat Valenciana es duu a terme des del Consorci Espacial Valencià, en col·laboració amb els cinc parcs científics de la regió: Espaitec - Parc Científic, Tecnològic i Empresarial (Universitat Jaume I de Castelló), Ciutat Politècnica de la Innovació (UPV), Parc Científic (Universitat de València), Parc Científic - Empresarial (Universitat Miguel Hernández d'Elx) i Parc Científic d'Alacant (Universitat d'Alacant).

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla