Avions en els quals no se sent el motor

Un nou sistema de control acústic distribuït, desenvolupat per la UPV i la Universitat de Lovaina, permet crear zones de confort independents

[ 11/10/2017 ]

Viatjar amb tren, avió o cotxe i no sentir el motor, o bé eliminar els sorolls de l'entorn mentre fem una becada. Aquestes són només dues de les aplicacions d'un nou prototip desenvolupat per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i de la Universitat de Lovaina, en el marc del projecte europeu D-NOISE.

"L'objectiu era proporcionar confort auditiu als passatgers d'un avió, un tren o un automòbil, així com a qualsevol usuari en l'entorn domèstic. El sistema que hem desenvolupat permet equalitzar sorolls de baixa freqüència que resulten especialment molests en aquests casos. Sense necessitat d'utilitzar auriculars, l'usuari pot aïllar-se d'aquests sorolls i gaudir d'unes condicions acústiques òptimes al seu entorn", explica Alberto González, investigador de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) de la UPV.

Des dels laboratoris de l'iTEAM, els investigadors han fet les primeres proves del sistema de control acústic distribuït amb seients d'un cotxe comercial. El prototip està compost per dos seients de cotxe i per dos nodes acústics. Cada node està format per dos micròfons situats prop de les orelles de l'usuari i dos altaveus col·locats en tots dos costats dels reposacaps. Des d'una tableta, cada usuari pot activar el sistema de control i generar el camp sonor desitjat al seu voltant, equalitzant el soroll al seu gust i fins i tot cancel·lant-lo.

"D'aquesta manera és possible eliminar o almenys minimitzar els sorolls de baixa freqüència. Cada node genera a través dels altaveus un senyal amb la mateixa amplitud, però amb fase oposada al soroll que es vol cancel·lar, a fi d'intentar reduir el nivell sonor prop de les orelles de l'usuari. Aquesta seria la principal aplicació dels sistema, però també podria utilitzar-se per a l'efecte contrari: imaginem que vull simular el so del motor d'un Ferrari en el meu cotxe; aquest sistema permetria aconseguir-ho", apunta Laura Fuster, investigadora també de l'iTEAM-UPV.

Zona personal d'audició

Els principals avantatges del prototip són la flexibilitat, la versatilitat i l'escalabilitat, a més del fet que permet que cada usuari puga equalitzar el soroll percebut d'acord amb un perfil personalitzat. "El sistema de control de soroll pot funcionar en un seient individual, però la novetat d'aquest projecte és que funciona també quan col·loques un altre seient al costat. Els nodes processen la informació captada pels micròfons de manera individual i col·laboren entre si intercanviant-se informació a través de la xarxa per minimitzar els efectes de l'acoblament acústic. D'aquesta manera, un usuari pot crear una zona personal d'audició al seu voltant mentre que un altre usuari assegut al seu costat pot crear una altra zona d'audició totalment diferent", explica Christian Antoñanzas, un altre dels investigadors de l'iTEAM que participa en el projecte.

Així, el sistema proposat pot assegurar simultàniament el confort auditiu de diferents usuaris exposats a alts nivells de soroll. "Això és radicalment diferent dels sistemes actuals, en els quals cada node té com a objectiu assegurar el confort auditiu de cada passatger a nivell individual sense col·laborar entre si, cosa que causa inestabilitats i disjuncions", remarca Alberto González.

Finalista del premi Ciència Excel·lent UE

El treball desenvolupat pels investigadors de la UPV i la Universitat de Lovaina ha sigut seleccionat per a la fase final de l'EU Innovator Radar Prize, en la categoria de Ciència Excel·lent. El guanyador serà triat per votació popular, des d'aquest web. El termini de votació estarà obert fins a diumenge que ve, 15 d'octubre.

D-NOISE és un projecte de ciència excel·lent, finançat pel programa FET Open de Horizon2020. Va començar el mes de maig passat i s'estendrà fins al final del 2018.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local