Entre els més eminents

L'Acadèmia de les Ciències francesa celebra el solemne acte de recepció com a associat d'Avel·lí Corma, "triat entre els savis més eminents del seu temps"

[ 11/07/2017 ]

Roald Amundsen, Niels Bohr, Henri Poincatré, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Georges-Louis Leclerc (comte de Buffon), Gottfried Leibniz, Henri Becquerel, James Watt, Ernest Rutherford, Louis Pasteur, Carl von Linné, Antoine Lavoisier, Alexander von Humboldt, Michael Faraday, Leonhard Euler, René Descartes, Charles Darwin, Isaac Newton, Santiago Ramón y Cajal, Pierre-Simon Laplace, Friedrich Gauss... I, des de juny del 2017, Avel·lí Corma, l'investigador de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC).

Tots ells tenen en comú el seu pas per l'Acadèmia de Ciències, la llegendària institució francesa creada en 1666 que "anima i protegeix l'esperit de la recerca, i contribueix al progrés de les ciències". L'Acadèmia va començar la seua marxa durant el regnat de Luis XIV sota el patrocini del primer ministre Jean-Baptiste Colbert i va ser la primera institució que va adoptar el sistema mètric decimal com a sistema universal.

En l'article 1 del seu reglament, es diu textualment: "la Acadèmia de les Ciències reuneix a savis francesos i associa a savis estrangers triats (els uns i els altres) entre els més eminents del seu temps". Per aquest motiu, Corma fou proposat, juntament amb altres 14 científics, com a membre estranger de l'Acadèmia el 17 de novembre del 2015, i ratificat per decret del president de la República de França el 22 de març del 2016.

Finalment, el 20 de juny del 2017 es va dur a terme la solemne cerimònia de recepció dels nous membres que s'incorporaven a la institució, un acte majestuós que se celebra a la imponent sala sota la cúpula de l'Institut de França. Allí, Avel·lí Corma va impartir la conferència 'Solid catalysts with well defined single-sites'.

Història en dos actes

No és l'únic reconeixement que li ha concedit la més important de les institucions científiques de França. Abans, al 2011, l'Acadèmia ja li havia atorgada la Gran Medalla en agraïment al seu treball, pioner en el seu camp, "que suposa una contribució excepcional a la resolució de problemes d'economia energètica i a la protecció del medi ambient".

La Gran Medalla, la més alta distinció que lliura l'Acadèmia de les Ciències de França, premia cada any des de la seua creació a un investigador que haja contribuït de manera decisiva al desenvolupament de la ciència, ja siga per l'originalitat de les seues idees, com pel seu impacte internacional. Avel·lí Corma és l'únic espanyol que l'ha aconseguida.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla