Miopatia del pectoral profund

Investigadors de la UPV desenvolupen un nou sistema capaç de detectar de forma no invasiva patologies en pollastres abans del procés de manufactura

[ 11/05/2017 ]
Miopatia del pectoral profund

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat un dispositiu capaç de detectar la miopatia del pectoral profund (DPM, n'és la sigla en anglès) en pollastres abans del procés de manufactura i, al mateix temps, classificar les canals afectades en funció de la severitat de la dolència.

La DPM és una malaltia que afecta els músculs pròxims al cor, i provoca el trencament del teixit muscular i una hemorràgia interna, que pot derivar, en els nivells més crítics, en necrosi o infart muscular. La incidència d'aquesta malaltia assoleix el 5% de la producció total i provoca elevades pèrdues en el sector càrnic.

Malgrat això, en l'actualitat no hi ha cap tecnologia capaç de detectar-la sobre la canal de l'animal en la indústria, com explica Pedro J. Fito, investigador de l'Institut d'Enginyeria d'Aliments per al Desenvolupament (IEAD-UPV): "Avui dia únicament es duu a terme un estudi basat en l'observació ocular durant el procés de manufactura, en el qual s'estudia el color, la textura i l'aspecte de la carn", sistema que provoca l'eliminació d'un excés de carn -inclús de teixit sa- per motius de prevenció.

Mètode no invasiu que pot aplicar-se als mateixos escorxadors

Per tant, el sistema ideat a la UPV resulta totalment nou per al sector. Entre els seus avantatges, destaca la facilitat d'ús, ja que es pot aplicar als mateixos escorxadors de la indústria càrnica. A més, es tracta d'un mètode no invasiu ni destructiu i, en estar acoblat a un sistema de classificació, permet eliminar les carcasses danyades amb gran rapidesa i eficiència.

Ricardo Colom, investigador de l'Institut d'Instrumentació per a la Imatge Molecular -centre de recerca mixt creat el 2010 per la UPV; el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), i el Centre d'Investigacions Energètiques, Mediambientals i Tecnològiques (CIEMAT), amb seu al campus de Vera de la UPV- afig que "el sistema es compon d'un multisensor, format per diversos sensors distribuïts a diferents distàncies i que permet variar la penetració del senyal, i un microprocessador que controla els sistemes d'adquisició de dades".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local