VineScout

La UPV lidera un projecte per a facilitar la gestió de les vinyes aprofitant el potencial de la robòtica i la intel·ligència artificial

[ 19/12/2016 ]
VineScout

Facilitar als viticultores europeus la gestió de les vinyes aprofitant tot el potencial que la robòtica i la intel·ligència artificial ofereixen al sector. Aquest és l'objectiu fonamental de VineScout, un projecte europeu liderat per la Universitat Politècnica de València (UPV) en el qual participen també la Universitat de la Rioja (UR), les empreses tecnològiques Wall-Ye i Sundance Multiprocessor Technology, i Symington Vinhos, un dels cellers portuguesos de més prestigi internacional.

VineScout agafa el relleu de VineRobot, projecte que ja va disposar de la participació de la UPV, la UV i Wall-Ye, i en el marc de la qual es va desenvolupar un avançat prototip de robot vitícola. Ara, l'objectiu és millorar-ne tant la mobilitat com el sistema de monitoratge -inclosos nous paràmetres de major interès per a la gestió de vinyes europees- amb la finalitat de comercialitzar-lo.

Una eina de gestió sense precedents

Francisco Rovira, director del Laboratori de Robòtica Agrícola de la UPV i coordinador del projecte, afirma que VineScout oferirà una "eina de gestió vitícola sense precedents", ja que el robot permetrà la presa massiva de dades per part de viticultores independents que no necessitaran adquirir informació d'empreses de serveis externes, no sempre accessibles físicament o econòmicament.

"El major impacte del projecte", prossegueix Rovira, "rau en el disseny d'un robot que es puga comercialitzar per a treballar al camp, funcione amb energia elèctrica, i puga ser utilitzat per un viticultor convencional sense necessitat de formació especialitzada".

A nivell tecnològic, VineScout "enrobustirà la fiabilitat de la navegació. L'objectiu és reforçar la captació d'energia a través de panells solars, i es definiran amb major detall i precisió els paràmetres a mesurar, seguint les indicacions de l'usuari final del consorci. En aquest cas, Symington Vinhos", destaca Rovira.

A més de la coordinació del projecte, el Laboratori de Robòtica Agrícola de la UPV s'encarregarà de la construcció de mapes agronòmics digitals, i també de la integració mecànico-electrònica i la preparació del programari per a un ús comercial del robot.

Renaixement rural

Una altra de les aspiracions de VineScout és contribuir a atraure els joves agricultors a les zones rurals, "un aspecte crucial per a la sostenibilitat del sector, ja que la població agrícola actual voreja l'edat de jubilació".

I és que, tal com explica l'investigador de la UPV, malgrat els alts índexs de desocupació que hi ha a Espanya, els camps se segueixen abandonant: "Per això, si podem disminuir la duresa del treball i millorar la gestió per a obtenir majors beneficis, és possible que augmente l'interès per la producció agrària. Si a això afegim l'atractiu que ofereixen les noves tecnologies, especialment la robòtica, que és en l'actualitat una economia creixent, es podria produir un renaixement rural, que és una de les línies de treball definides per la Unió Europea", conclou.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries