Life CerSuDS

L'IEAMA de la UPV participa en un projecte europeu de drenatge urbà a partir de la pavimentació amb rajoles ceràmiques de baix valor comercial

[ 21/10/2016 ]
Life CerSuDS

Un equip d'investigadors de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient de la Universitat Politècnica de València (IEAMA-UPV) participa en el projecte europeu Life CerSuDS (Ceramic Sustainable Urban Drainage System), que té com a objectiu el desenvolupament i la implantació d'un nou paviment per al drenatge urbà, realitzat a partir de l'ús de rajoles ceràmiques de baix valor comercial, i que serà utilitzat en actuacions de reurbanització o regeneració de vies públiques.

Mitjançant aquest paviment permeable, es pot aconseguir disminuir l'escorriment superficial quasi en un 90%. A més, si aquest elevat percentatge s'emmagatzema, pot ser posteriorment reutilitzat per al reg de zones verdes.

Elevats percentatges d'eliminació de contaminants

Més avantatges derivats de la utilització d'aquesta tipologia de SuDS -sistemes de drenatge urbà sostenible- són, entre altres, la reducció de la contaminació difusa i la millora de la qualitat de les aigües pel que fa a altres sistemes tradicionals.

De fet, poden aconseguir taxes d'eliminació de contaminants superiors al 70% d'hidrocarburs, al 50% del fòsfor, al 65% del nitrogen i al 60% en el cas dels metalls pesants.

Un projecte de tres anys de durada

El projecte, la durada del qual és de tres anys, està coordinat per l'Institut de Tecnologia Ceràmica de la Universitat Jaume I de Castelló. En aquest, juntament amb l'IEAMA de la UPV, participen: l'Ajuntament de Benicàssim (municipi pilot de l'estudi); el Centro Ceramico de Bolonya; l'empresa CHM Obras e Infraestructuras; el Centro Tecnológico da Cerâmica e do Vidro de Portugal, i la companyia Trencadís de Sempre.

El fi últim de Life CerSuDS és la millora de la capacitat de les ciutats per a adaptar-se al canvi climàtic, promovent l'ús d'infraestructures verdes en la planificació urbana.

Amb aquesta finalitat, mitjançant el desenvolupament i la implementació d'un demostrador amb un sistema de drenatge urbà sostenible, es procedirà a reurbanitzar un carrer de Benicàssim que presenta problemes de drenatge pluvial.

Fins al setembre del 2019

Life CerSuDS va arrancar la setmana passada amb la celebració de la primera reunió de socis a l'Institut de Tecnologia Ceràmica de la UJI, i finalitzarà al setembre del 2019. Consta de tres fases. En primer lloc, es definirà i dissenyarà el demostrador, en el qual els membres de l'IEAMA de la UPV caracteritzaran hidràulicament i hidrològicament el sòl de la via pública.

En la segona fase, durant les tasques de reurbanització, el personal investigador de la UPV supervisarà l'execució de les obres des del punt de vista hidràulic, així com la instal·lació de la instrumentació necessària per a monitoritzar el funcionament de la infraestructura: pluviòmetre, cabalímetres i sondes de temperatura, principalment. Finalment, tindrà lloc l'etapa del monitoratge del projecte.

Dos centres de recerca europeus determinaran la seua aplicabilitat en altres àmbits i indústries

Ignacio Andrés, investigador principal per part de l'IEAMA de la UPV, indica que, a partir del monitoratge, s'analitzarà "com es redueix tant la producció d'escorriments com els abocaments aigües avall".

De la mateixa manera, assenyala que es realitzaran assajos de la qualitat de l'aigua per a determinar "com millora el sistema la qualitat d'aquests vessaments urbans" que es filtren a través seu. Així mateix, el professor Andrés destaca que la participació de dos centres de recerca europeus "determinarà si aquest sistema és aplicable en altres indústries i àmbits d'actuació".

Finalment, el projecte pretén demostrar que el paviment ceràmic permeable té una petjada de carboni reduïda, la qual cosa, juntament amb els altres avantatges, el converteix en una solució molt atractiva per a la rehabilitació i regeneració d'àrees urbanes.

Notícia UPV TV

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella