Educació de xiquets diabètics

Investigadors de la UPV creen Andy, el primer robot amb diabetis d'Espanya, i un joc interactiu per a ensenyar a regular la glucosa

[ 14/10/2016 ]
Educació de xiquets diabètics

Un equip d'investigadors de l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial de la Universitat Politècnica de València (ai2-UPV) ha desenvolupat dues noves tecnologies per a l'educació terapèutica de xiquets amb diabetis.

Es tracta d'Andy, el primer robot humanoide amb diabetis d'Espanya, i d'un joc simulador digital del metabolisme d'una persona amb aquesta malaltia que té com a finalitat ensenyar els més menuts a regular la glucosa.

La presentació, el 15 d'octubre a la CPI

Tots dos seran presentats demà, dissabte 15 d'octubre, a la Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), el parc científic de la UPV, durant una jornada educativa dirigida tant a xiquets amb diabetis com a les seues famílies.

L'esdeveniment, que començarà a les 9 hores a la sala d'actes del cub roig de la CPI, està organitzat per l'empresa A. Menarini Diagnostics. Robòtica, simulació, realitat augmentada i apps s'hi combinaran a través de quatre tallers interactius i personalitzats en els quals els xiquets seran protagonistes i, junt amb els seus pares, reforçaran coneixements sobre la diabetis.

Andy, protagonista del primer taller

El primer taller tindrà com a protagonista Andy, un robot que duu incorporat a l'interior un simulador que informa, en temps real, del seu nivell de glucèmia en sang (virtual). L'acte suposarà la presentació en societat d'Andy, que compartirà amb els xiquets una activitat en la qual explicarà les conseqüències de fer esport per al control de la diabetis.

Simuladors tecnològics del cos humà

Pel que fa al simulador, l'equip de l'ai2-UPV (responsable del desenvolupament del pàncrees artificial espanyol) ha creat un joc d'ordinador interactiu que té com a objectiu ensenyar la manera en què el cos regula la glucosa, quina és la missió de cada òrgan i com ha d'actuar una persona amb diabetis, centrant-se en el càlcul de la dosi d'insulina per a una menjada.

En definitiva, es tracta d'un simulador en temps real que ajuda els més menuts a conèixer el procés metabòlic i els facilita la interiorització de coneixements importants per a millorar la seua qualitat de vida.

AR Breakfast

Un altre dels protagonistes de la jornada serà AR Breakfast, una aplicació de realitat augmentada que ajuda els xiquets diabètics a relacionar aliments del desdejuni amb racions d'hidrats de carboni.

Així, a través d'un joc interactiu, els xiquets han d'anar endevinant les racions de cadascun dels productes que se'ls mostren. Posteriorment, se'ls presenta un desafiament final en el qual han d'identificar tants desdejunis diferents com els siga possible en un minut i mig, considerant les racions d'hidrats de carboni recomanades per a cadascun.

Notícia UPV TV

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla