Maredata

La UPV, referent en l'Open Science, engega, juntament amb el CSIC i sis universitats més, la xarxa espanyola sobre dades de recerca en obert

[ 15/03/2016 ]
Maredata

La Universitat Politècnica de València (UPV), el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i sis grups més de diferents universitats espanyoles han promogut l'engegada de la xarxa espanyola sobre dades de recerca en obert Maredata.

Finançada pel Ministeri d'Economia i Competitivitat (MINECO), Maredata suposa un impuls a la ciència oberta a Espanya i permet reforçar la col·laboració entre grups de recerca espanyols centrats en l'estudi de les dades científiques, així com fomentar la relació amb sectors i disciplines interessats en aquesta temàtica.

Al costat de la UPV, Maredata sorgeix per iniciativa de l'IATA-CSIC, INGENIO (CSIC-UPV) i UISIS (CSIC-Universitat de València), la Universitat d'Alacant, la Universitat de Barcelona -coordinadora-, la Universitat Carlos III de Madrid i la Universitat Oberta de Catalunya, referents nacionals tots en l'àmbit de la recerca relacionada amb la gestió de les dades científiques.

Estructurar un marc de ciència oberta a Espanya i incrementar la participació d'investigadors espanyols en Horizon2020, entre els seus objectius

L'objectiu general de la xarxa temàtica és contribuir a estructurar un marc de ciència oberta a Espanya que compte amb els diferents agents interessats en les dades de recerca. Al seu torn, Maredata cerca incrementar la participació d'investigadors espanyols en projectes del programa Horizon2020 i generar noves línies de recerca entorn de l'Open Data i l'Open Science, així com elaborar recomanacions sobre la gestió de les dades de recerca.

Gran interès en les dades científiques

Les dades científiques desperten gran interès pel seu potencial aprofitament i reutilització, i no solament en el sector de l'R+D, sinó també per part d'altres agents com la indústria o les empreses del sector intermediari de la informació, sector integrat per les empreses que generen productes o serveis per a la comercialització a tercers a partir de la informació del sector públic.

Fernanda Peset, investigadora del Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l'Art (DCADHA-UPV) indica que, "des del punt de vista de la recerca, compartir i accedir a les dades generades durant l'activitat investigadora produeix múltiples beneficis. A nivell institucional, proporciona transparència en els processos d'obtenció o generació de dades. I, entre el personal investigador, promou la col·laboració entre grups afins".

Maredata contribuirà també a millorar la confiança en el sistema científic, ja que "suposa un exercici de transparència, rendició de comptes i responsabilitat en l'ús de la inversió en R+D", afig Fernanda Peset, qui assenyala a més la societat en conjunt i el sector empresarial en particular com a grans beneficiats de l'engegada de la xarxa.

La UPV, referent nacional en l'Open Science, dirigeix des de fa tres anys DataSea, primer projecte sobre dades de recerca a Espanya

El grup d'investigadors de la UPV que participa en Maredata és referència nacional en recerca sobre l'Open Science. No en va, des de fa tres anys dirigeix DataSea, el primer projecte sobre dades de recerca a Espanya. En aquest s'ha recollit la base de coneixements sobre l'actitud dels científics davant les seues dades i s'ha construït un recol·lector de conjunts de dades, entre altres aspectes de rellevància.

DataSea, que hereta l'experiència adquirida durant anys en l'àmbit de l'accés obert, és un projecte finançat també pel MINECO, que ha permès estudiar models de publicació, consum i reutilització de les dades derivades de la recerca.

La seua continuació, DataSea Extended, construirà un portal orientat a les necessitats de les persones usuàries per a augmentar l'alfabetització sobre dades (data literacy) per a la comunitat hispanoparlant.

Notícia UPV

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries