Aprenentatge d'idiomes

La UPV i Isora Solutions estudien, a través de la música de Mozart, com la neuroestimulació auditiva ajuda a millorar i ampliar la capacitat auditiva

[ 24/02/2016 ]
Aprenentatge d'idiomes

Analitzar l'impacte de l'estimulació auditiva neurosensorial en l'aprenentatge d'idiomes: aquest és l'objectiu d'un projecte que duen a terme investigadors de la Universitat Politècnica de València i l'empresa Isora Solutions, en el marc de la càtedra Human Behaviour and Focus Values Systems de la Facultat d'Administració i Direcció d'Empreses de la UPV.

La principal novetat del projecte radica en el nombre de participants i en l'heterogeneïtat d'aquests. Les edats dels voluntaris oscil·len entre els 19 i els 59 anys; hi ha professors, investigadors, alumnes i personal d'administració i serveis, amb uns nivells d'anglès molt diversos, des de qui en té uns coneixements molt bàsics (nivell A1) fins a qui domina l'idioma (C1). Es tracta del primer projecte d'aquestes característiques que es fa a Espanya. A més, una altra de les novetats és que inclou també un estudi comparatiu de parlants bilingües castellà-valencià i la seua evolució.

En l'estudi participen Cristina Pérez i Marta Conejero, del Grup d'Anàlisi de Llengües d'Especialitat (GALE) del Departament de Lingüística Aplicada, junt amb professors del Departament d'Economia i Ciències Socials, Francisco Guijarro i Fernando García. El coordinen Álvaro Capitán i Hernán Cerna, directius d'Isora Solutions i consultors en estimulació auditiva neurosensorial, junt amb Carlos García, vicedegà de la Facultat d'Administració i Direcció d'Empreses de la UPV, en qualitat de director de la càtedra.

Reinicialitzar l'orella

"Tots naixem poliglots, però amb el pas dels anys el nostre sistema auditiu es va tancant i no processa freqüències amb les quals no hem tingut contacte. En el cas dels castellanoparlants, escolten freqüències entre 125 i 2.500 hertzs; els russos, per exemple, són capaços de rebre i processar freqüències des de 125 fins a 11.000 hertzs, la qual cosa explica la seua facilitat a l'hora d'aprendre idiomes. El que pretenem és reinicialitzar l'orella perquè puga entendre les freqüències que per naturalesa té", explica Hernán García.

Per al desenvolupament de l'estudi, en primer lloc s'han dut a terme audiometries clíniques per determinar que l'orella dels participants està sana. Igualment, s'ha avaluat el seu nivell de coneixement de llengua, principalment quant a la comprensió i l'expressió oral, amb un test d'escolta dissenyat per les investigadores del GALE.

A més, cadascun dels participants se sotmetrà a aquests tests després de les diferents sessions d'estimulació auditiva, a fi de mesurar el grau d'obertura de l'orella per programar les sessions següents, fins que s'acabe el procés.

"Aquests tests serveixen per a conèixer la capacitat d'escolta de cada participant respecte a la llengua objecte d'aprenentatge i la seua evolució després de cada sessió de neuroestimulació", apunta Cristina Pérez. L'anàlisi dels resultats la coordinaran els professors Francisco Guijarro i Fernando García.

Primeres sessions de neuroestimulació

Des d'avui mateix, els investigadors de la UPV i Isora Solutions duen a terme una sèrie de sessions d'estimulació auditiva amb un total de 180 voluntaris, aplicant-hi un mètode i un equipament tecnològic desenvolupats per l'empresa Tomatis Development.

"Amb aquestes proves volem demostrar que mitjançant l'estimulació auditiva és possible ampliar el rang de freqüències que som capaços de processar; i que la integració lingüística neurosensorial és summament eficaç per a persones que volen aprendre, estudiar o recuperar un idioma", destaca Hernán Cerna.

Estimulació auditiva per les orelles i el crani

Però, en què consisteix l'estimulació auditiva? Com explica Hernán Cerna, els voluntaris reben l'estimulació a través de l'escolta de música filtrada de Mozart amb contrastos musicals mitjançant canvis sobtats del timbre i de la intensitat de la música; "això sorprèn el cervell", apunta. En el segon i tercer intensius d'estimulació auditiva, s'hi integren també textos en anglès que incideixen en la millora de l'escolta.

"Però el so no sols es percep per les orelles, sinó també per la part superior del crani, gràcies a uns cascos de conducció òssia dissenyats específicament per a això. L'objectiu de l'estimulació neurosensorial és generar l'obertura de l'orella a un major rang de freqüències i facilitar així la integració lingüística del nou idioma; en aquest cas, l'anglès", apunta Hernán Cerna.

El projecte s'estendrà durant els pròxims sis mesos. Els resultats que s'hi obtinguen permetran determinar en quin percentatge ha millorat la receptivitat al nou idioma per part dels voluntaris.

Notícia en UPV TV

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local