Riscos en carretera

El Grup de Recerca en Enginyeria de Carreteres de la UPV conclou que un de cada tres avançaments a ciclistes en carretera no respecta la distància de seguretat

[ 21/01/2016 ]
Riscos en carretera

Els membres del Grup d'Investigació en Enginyeria de Carreteres (GIEC) de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat un estudi sobre com els conductors avancen les bicicletes a les carreteres convencionals. Entre les conclusions, publicades en la revista Safety Science, el treball constata com en un 36% dels casos analitzats els conductors no respecten els límits de seguretat i avancen guardant una distància lateral de menys d'1,5 m des de la vora esquerra del manillar fins a la vora dreta del retrovisor.

"La seguretat d'aquesta maniobra depèn no solament del valor de la separació lateral, sinó també de la velocitat a què circula el vehicle que avança", assenyala Alfredo García, director del GIEC. Així mateix, aquest estudi conclou també que un altre dels factors de risc és la presència de camions a la carretera. "Els camions, per la major amplària i volum que tenen, poden generar un efecte aerodinàmic més important, i així ho van advertir els ciclistes participants en l'estudi", apunta Carlos Llorca, un altre dels investigadors del projecte.

De la mateixa manera, a les calçades més estretes i sense voral s'hi van trobar més maniobres d'avançament percebudes com a perilloses.

Gràcies als resultats obtinguts en aquest estudi, es coneix amb més detall quins són els factors que determinen el risc percebut pels ciclistes quan són avançats a la carretera. "Es tracta del primer treball que ha analitzat conjuntament la distància lateral, la velocitat relativa i el tipus de vehicle en una mostra tan àmplia de maniobres d'avançament a bicicletes", afig Alfredo García.

Un total de 2.900 avançaments analitzats

Per a desenvolupar l'estudi, els investigadors de la UPV van equipar una bicicleta de carretera i una de muntanya amb càmeres de vídeo, GPS i distanciòmetres làser, amb les quals un ciclista professional va circular per 7 trams de carretera convencional als voltants de València. En total es van analitzar més de 2.900 avançaments. Gràcies als dispositius instal·lats, va ser possible observar el comportament dels conductors des que s'aproximaven a la bicicleta fins que la sobrepassaven.

Les maniobres observades van quedar perfectament registrades pels dispositius d'enregistrament. D'aquesta manera va ser possible mesurar la distància lateral durant l'avançament i la velocitat del vehicle a motor, sense que els conductors se n'adonaren.

"Aquest estudi ha permès conèixer, gràcies a observacions reals, el compliment de la normativa relativa a la mínima distància lateral durant els avançaments, així com l'efecte d'altres variables que aquesta regulació no té en compte, com ara la velocitat dels vehicles que avancen", destaca Carlos Llorca.

La recerca forma part del projecte "Estudi experimental de la funcionalitat i seguretat de les carreteres convencionals", subvencionat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat, que actualment està en execució. L'objectiu final d'aquesta part del projecte és proposar criteris per a escollir una amplària de voral i de carril que garantisca avançaments segurs en funció de la velocitat dels vehicles, el volum de trànsit i la major o menor presència de camions.

Notícia en UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC